I vårt badrum är det enklare att gå på toa. Vill du kolla?

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2012 10:48 CEST

Med enkla förbättringar och smarta hjälpmedel kan äldre bo kvar hemma längre. Det visar Familjebostäder med ett nytt badrumskoncept.

Familjebostäders fastigheter på Bankogatan i Högsbo byggdes på 50-talet. Här är det nu dags att renovera stammar och badrum. Det som var modernt och ändamålsenligt för 60 år sedan är i dag krångligt och otillgängligt för många av de äldre hyresgästerna. Flera har bott i husen sedan de byggdes. För att göra kvarboende möjligt och underlätta för människor med funktionshinder har Familjebostäder tagit fram ett nytt badrumskoncept.

Själv idén om hur ett badrum ska se ut har tagits isär och satts ihop igen – som det borde vara. Det innebär ett stort antal förbättringar och förenklingar. Allt från halkskyddade golv till anpassad belysning, snubbelsäker duschstång och ett badrumsskåp som alla kan nå. De allra flesta får möjlighet att installera tvättmaskin. Badrummet kan också utrustas med flera smarta tillbehör för den som har nedsatt rörlighet.

Inför stamrenoveringen i området har hyresgästerna som vanligt stora möjligheter att formge sitt nya badrum efter eget huvud - med kakel och klinker i olika färger och former. Tack vare det nya badrumskonceptet får de boende ännu större valfrihet.

- Vi tror att människor vill kunna bo kvar i sina hem när de blir äldre, säger Annika Berntsson, delprojektledare på Familjebostäder. Med vårt badrumskoncept kan vi erbjuda hög tillgänglighet i grundutförandet. Tillbehören gör att badrummet sedan kan anpassas individuellt.

Konceptet presenteras för alla hyresgäster i området med en monter i full skala. Där kan man provsitta toastolen, känna på den bredare dörren med lättgreppat trycke, kolla in den anpassade belysningen och granska alla tillbehör.

Badrumskonceptet har utvecklats i samarbete med Göteborgs stads projekt Gôrbra för äldre och tillgänglighetsexperter. Montern ställs i höst ut på IFHP:s världskongress i Göteborg.

Vill du också kolla in den nya toan?

Välkommen på visning den 20 augusti kl 16.30-18.30, 21 augusti kl 16.30-18.30 eller 22 augusti kl 10-12.

För mer information, kontakta Henrik Dahlberg, 0703-336574, eller Annika Berntsson, 0730-333389

Familjebostäder i Göteborg AB är ett av Göteborgs allmännyttiga bostadsföretag med ca 18 000 lägenheter. Vi ingår i Framtidenkoncernen som är helägd av Göteborgs Stad.

Kommentarer (1)

Det nya bardrummet är den värsta som jag har sett.
    1. Toalett sits är mycket obekvämt.
    2. När man sitter fötterna når inte golvet. (benet domnar).
    3. Belysningen är = FBI/CIA förhörs lampa som är flera år tillbacka blev förbjudet. 2 kraftiga lampa rakt in i ögat. (Jag fick tejpa över dem)
    4. Rengöra bakom toaletten är omöjligt (1cm mellan vägg och toalettstol)
    5. Alla rörledning är utanför väggen, städa mellan rörledning och vägg mycket svårt och tidskrävande.
    6. Vill man tvätta ansiktet och böjer sig ovanför tvättstället, kranen slår ut ögonen, det är så hög och långt.
    7. Duschkran är svårt att ställa in, äldre människor ser inte svarta låshaken på svarta bakgrunder. (Det är svårt a se även för en ung 30årig människa.)
    8. 83cm bred dörrbyte är slöseri med pengar, Alla andra dörrar i lägenheten är bara 60 -70cm. Bytta dörr i 1000 lägenhet istället bara där som behövs cirka 100 st.
    9. Saknas ventilations spalt på nya dörr. Man kvävs om man duschar av ånga. Ångan rinner på väggar om man stänger dörren när man duschar.
    10. Det finns möjlighet att tvätta och för tvättmaskinen i lägenheten men var kan man hänga upp tvätten när det är fintvätt. Det är så ogenomtänkt.
    Hela projekt är ogenomtänkt, bara slöseri med pengarna. Finns andra nödvänligt renovering, men jag fick höra att finns inga pengar.
    Varje gång när det regnar då rinner vatten från väggar i mangelrummet och på golv även i tvättstugan och källaren.

- Istvan Patkos - 2013-08-21 10:46 CEST