Alltid redo för snön

Nyhet   •   Dec 18, 2013 14:22 CET

Mitt i natten eller under julmiddagen. När telefonen ringer är det bara att ge sig iväg. När snön börjar falla vill de flesta att det ska vara plogat redan innan flingorna hunnit landa på marken.

– Vi försöker undvika att köra i bostadsområden nattetid för att inte störa nattsömnen. Målet är att det ska vara säkert och framkomligt för alla som ska ta sig till och från sitt hem, säger Robban Rönn som är lagbas för den entreprenör som sköter snöröjningen för Familjebostäders hyresgäster i Rinkeby och Tensta.

Uträknat in i minsta detalj
Från den 15 oktober till slutet av april har han och hans team jour ifall det skulle börja snöa. Det kan betyda att han sitter mitt i en julmiddag eller precis har somnat när det kommer ett telefonsamtal om att det är dags att ge sig ut för att ploga. I vilken ordning det ska plogas är uträknat in i minsta detalj. Brandvägar och parkvägar plogas först. Därefter är det viktigt att få bort snön från entréer och gårdar. Vid snöfall är det tre plogmaskiner och upp till 15 personer som handskottar i Rinkeby och Tensta. Det svåraste är att känna att man inte kan vara på alla ställen samtidigt, speciellt i de fall då snön fortsätter att vräka ner.

– Vi jobbar alltid så att vi först öppnar upp så att folk ska kunna gå. Sen kommer vi tillbaka för att ploga upp full bredd. Om vi skulle bredda från början skulle de andra gårdarna och vägarna stå orörda i flera timmar, berättar Robban och ser över den stora maskinen som håller på att göras klar inför vinterns arbete.

Tänk på att parkera rätt
Med dagens teknik vet man oftast när det ska komma snö så det går att vara lite förberedd på att ge sig iväg. Men ibland kan vädret slå om hastigt eller så kommer felaktiga prognoser som gör att det tar ett tag innan plogbilarna kan vara på plats.

– Det största problemet för oss som kör plogmaskinerna är felparkerade bilar som gör att man inte kommer fram ordentligt för att göra ett bra jobb. För att snöröjningen ska fungera är det otroligt viktigt att man tänker på att parkera på anvisade parkeringsplatser, säger Robban.

Det många inte vet är att hyresgästen enligt sitt hyresavtal är ansvarig för att själv skotta sin parkeringsplats. I många stadsdelar är det dessutom ett företag som ansvarar för snöröjningen på Familjebostäders mark och ett annat som snöröjer på de gator och trottoarer som tillhör Stockholms stad.

– Det kan vara trångt och många som ska samsas. Självklart finns det personer som tycker att vi är i vägen när vi gör vårt jobb, men de allra flesta blir glada när vi kommer, säger Robban Rönn.

Kontaktuppgifter
Har du synpunkter på snöröjning och halkbekämpning vid ditt hus ringer du vår kundservice på 0770-814 814. Snöröjning av gator och vägar sköter Stockholms stad. Synpunkter lämnar du enklast på www.stockholm.se/felanmalan