Familjebostäder får pris för konsten i kv Giggen i Tallkrogen

Under måndagskvällens gala på Liljevalchs uppmärksammades Familjebostäder för konstverket ”Kom in på en kopp” i det nyproducerade kvarteret Giggen i Tallkrogen. Tillsammans med konstnären Kristina Müntzing fick bolaget ta emot pris för ”Årets projekt 2018” av Stockholm konst.

Under 2018 färdigställdes kvarteret Giggen i Tallkrogen och 75 familjer kunde flytta in i nya hyresrätter. De nya husen formar sig som ett L runt Kaggeholmsvägen. På gården finns en stor nivåskillnad i form av en mur i betong och en trappa mellan de olika gårdsnivåerna. Här fick Kristina Müntzing i uppgift att skapa ett konstverk. Resultatet blev ”Kom in på en kopp!” – ett grafiskt mönster som bildar en relief i betongen. Kristina har på ett spännande sätt tagit alla lägenheters planlösningar och fått fram ett lager-på-lagermönster. I köken valde hon att sätta en lampa för att visa på värmen och gemenskapen som finns i ett hem.

̶  Detta skapar också en speciell stämning när man rör sig på gården under dygnets mörka timmar. Vi på Familjebostäder är väldigt glada och stolta över detta konstverk. Vi hoppas samtidigt att verket öppnar upp för diskussioner och gemenskap för våra hyresgäster i Tallkrogen, säger Jonas Schneider, vd Familjebostäder.

Familjebostäder har en lång tradition av att satsa på konst i nyproduktion. Ända sedan bolaget bildades 1936 har den konstnärliga gestaltningen har alltid varit en viktig del då nya bostäder och områden har skapats för stockholmarna.

̶  Vi tror starkt på att konst kan lyfta en plats. Konsten kan hjälpa ett nybyggt område att snabbare skapa en identitet samtidigt som stoltheten hos de boende ökar. Det är därför vi alltid investerar i konst i all vår nyproduktion, berättar Jonas Schneider.

Stockholm konst motiverar priset så här:

Årets projekt 2018: Familjebostäder (beställare) och Kristina Müntzing (konstnär) för den konstnärliga gestaltningen för bostadskvarteret Giggen i Tallkrogen:

”Konstverket för kvarteret Giggen i Tallkrogen förenar det sakliga med det poetiska. Verket visar hur en framsynt beställare i dialog med en konstprojektgrupp kan skapa ett konstnärligt landmärke för området och de boende. Projektet är ett föredöme i sitt möte mellan konst och bostadsplanering.”

• Konst

• bostäder
  • tallkrogen
  • konst
  • nyproduktion

Familjebostäder, del av Stockholms stad, äger, utvecklar och förvaltar attraktiva hyresbostäder och lokaler för Stockholms behov. Vi jobbar för dagens och morgondagens kunder med engagemang, kundnytta, affärsmässighet och nytänkande i fokus. Vi är ett bostadsbolag i tillväxt. Dagens 19 215 hyresrätter utökas de kommande åren med minst 5 000 nya bostäder.