Huvudet bland molnen eller fötterna på jorden? Kom och titta på vår solcellsanläggning uppe på taket.

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 07:45 CET

Järva är på väg att bli den solcellstätaste stadsdelen i Sverige genom satsningen på
solceller på tak och fasader. Inom kort är Familjebostäders nya solcellsanläggning igång med en produktion som nästan fördubblar Stockholms stads befintliga solelproduktion. Måndagen den 11 november har vi invigning med visning uppe på ett av våra hustak.

- Solen skiner på Rinkeby. Därför fördubblar vi Stockholms stads solelproduktion genom att installera 2 800 m² solceller på våra 70-talsfastigheter där. Solelproduktionen i samarbete med Rinkebysolen blir därmed hela 350 000 kWh per år. Inget värmer mig så mycket som att få inviga just denna anläggning, även om det råkar vara höst, mörkt och kallt, säger Familjebostäders styrelseordförande Jonas Nilsson (M).

Ta en titt från taket!
Familjebostäders styrelseordförande Jonas Nilsson inviger solcellsanläggningen. På plats finns även miljöchef Helena Ulfsparre som berättar mer om våra solceller.

Plats: Svennebygränd 3, Rinkeby
Tid: Måndag 11 november klockan 13

Fakta Familjebostäders solcellsanläggning etapp 1
Vi installerar 2 800 m² solceller på 6 hustak i Rinkeby. Den första etappen beräknas
* producera 350 000 kWh solel/årligen
* bidra till ett minskat koldioxidutsläpp på 230 ton
* motsvara energi för 350 000 tvättar i 60 grader
* spara koldioxid som motsvarar utsläpp för en bil som kör 23 varv runt jorden

Etapp 2
Nästa etapp påbörjas i vår och då installerar vi solceller på 3 fastigheter i Rinkeby på en yta av 1 150 m² som beräknas producera 150 000 kWh per år.

Fakta solceller Stockholm stad
Stockholm Stad har sedan tidigare 25 solcellsanläggningar somproducerar omkring 400 000 kWh solel/årligen.

Kontakta Familjebostäders pressansvarig Jenny Lundmark på telefon 070-737 20 77 eller e-post: jenny.lundmark@familjebostader.com