Invigning av norra Europas största solcellsatsning

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2014 13:14 CEST

SOL +
BAD = SANT! Inom projektet Hållbara Järva är nu 10 000 kvadratmeter solceller installerade i Järvaområdet. Totalt är det ett fyrtiotal hus och två simhallar som fått solceller på väggar och tak vilket gör Järva till Sveriges solcellstätaste område. Torsdag den 25 september kl. 15.00 – 19.00 är det invigning av solcellsanläggningen på Husbybadet.

Familjebostäder har tillsammans med Svenska Bostäder, Idrottsförvaltningen, Miljöförvaltningen och Fastighetskontoret gått i mål men den största solcellssatsningen hittills i norra Europa.

- Vi är oerhört stolta över att ha fått vara med i norra Europas största solcellssatsning. Bara Familjebostäders del av anläggningen är ett fantastiskt tillskott som kommer generera 550 000 kWh solel per år och motsvarar 15 procent av fastighetselen. Solceller är för oss en viktig pusselbit för en miljömässig energieffektivisering, säger Familjebostäders miljöchef Helena Ulfsparre.

Torsdagen den 25 september kl. 15.00 – 19.00 är det invigning på äventyrsbadet i Husby. Besökarna erbjuds möjlighet att följa med upp på Husbybadets tak för att se solcellerna på plats och alla som besöker invigningen får en fribiljett till Husbybadet. Vid invigningen finns energiexperter på plats under hela eftermiddagen för att svara på frågor om solceller och alla som vill kan delta i en tävling med möjlighet till fina priser.

Bakgrund Hållbara Järva
Järva är ett av Stockholms nya miljöprofilområden och mellan 2010 och 2014 har stora satsningar gjorts i miljonprogramshusen i Husby, Rinkeby, Kista och Tensta genom projektet Hållbara Järva. Med fokus på hållbar social, ekonomisk och miljömässig utveckling har husen renoverats energieffektivt samtidigt som hållbara åtgärder för transporter har genomförts i området. Allt i dialog med medborgarna.

Läs mer på: www.stockholm.se/solinvigning