Med näsa för konst i ögonhöjd

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 11:42 CEST

Nu har det varit invigning för de konstverk som 39 sjundeklassare skapat för Familjebostäders nybyggda fastighet kvarteret Sandhamn i Farsta. På plats för att se elevernas verk fanns bland annat Kulturförvaltningens direktör Berit Svedberg och Familjebostäders vd Magdalena Bosson. – Det här projektet är klockrent. När staden växer ska man tänka på att involvera barn och ungdomar, det har Familjebostäder förstått, säger Berit Svedberg.

Inspirerade av Stockholms stads målsättning Kultur i ögonhöjd har Familjebostäder i ett unikt projekt samarbetat med barn i skolan för att skapa Konst i ögonhöjd. Eleverna fick spillmaterial i mosaik från konstnären Jennifer Forsbergs verk ”Här-Nu” och skapade tillsammans med konstpedagogen Madelen Gunnarsson två konstverk i mosaik med nästan 40 individuella avtryck.

– Att sätta en personlig prägel i offentlig miljö är viktigt, säger Madelen Gunnarsson, som även menar att detta projekt möjliggör spännande samarbeten för framtiden.

Eleverna själva tyckte att det var roligt att få se sitt konstprojekt upphängt och färdigt.
– Det är en helt annan grej att se det färdigt, det blev mycket bättre än vad jag trodde från början, säger en av eleverna.

Andra påpekade att det var lite svårt att jobba med mosaik i början, men att det var roligt att få vara med från början och se hur det går till.
– Jag gjorde fåglar, säger sjundeklassaren Marcel, och blir märkbart nöjd när han får se sitt bidrag till mosaiktavlan.

Magdalena Bosson, Familjebostäders vd, var även hon mycket nöjd med invigningen.
– Det är viktigt med konst och kultur. De här konstverken skapar trivsel och identitet till området, och jag hoppas att man i kommer tänka på den här fastigheten som ”Familjebostäders hus med de coola konstverken”, säger Magdalena.

Familjebostäder satsar varje år cirka 1 procent av byggkostnaden på konstnärlig gestaltning. Genom konsten vill vi stärka husens identitet och skapa ökad trivsel hos hyresgästerna.