Johan Hagström, verksamhetschef på Familjeterapeuterna Syd: ”Jessica är en mycket lovande talang inom yrket.”

Familjeterapeuterna Syd välkomnar Jessica Sörensen som börjar sin anställning som PTP-psykolog under mars månad! Jessica är på inget sätt ny inom verksamheten, då hon sedan hösten 2019 har tjänstgjort som psykologassistent och har på så sätt fått en god överblick i företaget. Jessica tog sin masterexamen i psykologi i juni 2019 på universitetet i Warszawa och hon brinner för psykoterapi, speciellt då KBT.

Hur går dina tankar kring att få jobba hos Familjeterapeuterna Syd?

- Jag trivs jättebra här! Jag har fått utvecklas inom många olika områden och jag vet att jag får fortsätta i samma inriktning med min PTP. Jag har fått jobba individinriktat, med utredning, bedömning och behandling samt rådgivning. Jag kommer även att få fortsätta en del med utvecklingsarbete av företaget som till exempel organisationsförbättring. Jag kommer att fortsätta att jobba för att vi ska synas mer för studenter. Vi har studentrabatter på de flesta mottagningar som är centralt lokaliserade. Jag har även jobbat en del med vår administration och med hjälp till både personal och kunder.

Berätta om din bakgrund?

- Jag valde att studera ett internationellt psykologi-program i Warszawa. Det var både givande och skoj och jag mötte studenter från många olika länder. Det var ett brett program med ett stort utbud av kurser för att anpassa sig till alla elever med olika bakgrunder.

Varför valde du att bli psykolog?

- Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att jobba med människor och jag har alltid velat inrikta mig på något område inom hälsa. Psykologi är ett brett ämne och psykologi finns i allt! Med hjälp av psykologi kunde jag nå patienter och individer på ett annat sätt. Jag kan jobba med ett helhetsperspektiv. Jag tycker det är intressant att få veta varför vi gör och tänker på ett visst sätt.

Vad kommer du att erbjuda för tjänster?

- Psykoterapi, stöd och rådgivande samtal, online terapi och förhoppningsvis familjerådgivning också. Efter att jag har fått min legitimation kan jag även jobba med remisser.

Vad hoppas du kunna bidra med framöver?

- Att vara en fortsatt bidragande arbetskollega inom företaget. Jag hoppas att få kunna utbilda mig och bredda min kompetens inom olika områden. Under min utbildning till psykolog har jag genom praktik fått möjlighet att jobba med olika sorters patienter och fall. Jag var på en rehabavdelning för patienter med hjärnskada och neurokognitiva störningar. Jag har även varit inom psykiatrin och en neurokirurgisk klinik för bedömning, utredning och rehab före och efter operation. Om patienten exempelvis har haft en hjärntumör behöver man kontrollera olika funktioner - vilka som fungerar och vilka som försvagats.

Är det något område du brinner du speciellt för?

- Jag brinner speciellt för psykoterapi och hade under ett år av min utbildning psykoterapi med patienter under ett år. Utöver det så hade jag även praktik utanför skolan hos privat psykolog och vårdcentral med också psykoterapi i fokus. Så jag vill gärna utvecklas inom psykoterapi och vill då jobba med KBT. Hos Familjeterapeuterna Syd har vi även fått in VR-utrustning och det vill jag gärna få med mig i min verktygslåda.

Varför tycker du att patienter ska välja Familjeterapeuterna Syd?

- Jag tycker att vi har en bra bredd. Vi har duktig personal och många olika möjligheter och kunskaper. Vi kan erbjuda individuell, par eller familjeterapi och vi jobbar både privat och med remisser. På så sätt har vi goda chanser att ge den hjälpen som patienten behöver.

• Mental hälsa

Charlotte Angel