Idéburna har inte fått delta i arbetet med Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård

Famna har lämnat sina synpunkter på den preliminära versionen av Nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård (bilaga) utifrån att ingen representant från civilsamhällets utförar-eller brukarorganisationer funnits med i arbetet med att ta fram riktlinjerna.

- Det är förvånansvärt att Socialstyrelsen, när man arbetar med och lägger fram nya riktlinjer för missbruksvården, inte använder sig av den kunskap som finns inom idéburna organisationer. Idéburna organisationer har under lång tid haft en viktig och framträdande roll när det gäller missbruksvård i Sverige. De har i många fall varit ledande när det gäller att arbeta fram beprövade metoder och modeller som innebär att man arbetar mycket nära den enskilda människan i behov av hjälp, säger Kerstin Eriksson, näringspolitiskt ansvarig på Famna.

För mer information, kontakta Kerstin Eriksson, 073 654 14 50.