Våra vänner pollinatörerna

Visste du att två tredjedelar av den mat som produceras idag ärberoende av pollinerande insekter? Idag förlitar sig jordbruket ihuvudsak på tama honungsbin men I tidningen Science publiceradeforskare nyligen en artikel där de visar att vilda pollinatörer somsolitära bin och humlor är viktigare för pollineringen än mantidigare trott. Tyvärr minskar många av dessa i både antal ochartrikedom. En av anledningarna till detta är att deras naturligaboplatser har försvunnit i den byggda miljön. Under två dagar anordnarFärgfabriken ett seminarium och en workshop med fokus på våra vännerpollinatörerna och hur vi kan låta dem ta del av stadsrummet.

Den 23 mars kl 13-16 anordnas ett seminarium där vi tittar närmare på situationen för pollinatörer i Stockholm och globalt liksom hur pollinering är kopplat till stadsutveckling.

Den 24 mars kl 11-15 anordnas en workshop där deltagare kan bygga bostäder för solitära – alltså ensamboende – bin. Workshopen riktar sig till både barn och vuxna. Allt material finns på plats och inga förkunskaper krävs.

Både seminariet och workshopen har fri entré, men ett begränsat antal platser och material. Föranmälan görs till emilia@fargfabriken.se. Drop-in i mån av plats och tillgång på material.

Medverkande:

Erik Sjödin – konstnär och researcher – intresserar sig för hur bin och andra pollinatörer kan synligöra och skapa förståelse för relationer och beroendeförhållanden mellan människor och ickemänniskor. I utställningen visas bostäder för humlor, fjärilar och solitära bin som Erik Sjödin byggt. Efter utställningen kommer dessa att placeras ut i trädgården på Hästa gård, en bondgård på Järvafältet i Stockholm.

Karin Ahrné – forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet och ArtDatabanken – har doktorerat på hur vilda bin och framförallt humlor påverkas av urbanisering och hur grönområden i städer sköts. Nu forskar hon på fjärilar, biologisk mångfald och människors upplevelse av grönområden i städer.

Josefin Wangel – forskare vid KTH – arbetar med stadsutveckling och framtidsstudier, samt miljö- och hållbarhetsfrågor. På KTH undervisar hon bland annat i kurser med fokus på samspelet mellan människor, byggnader och den omgivande miljön samt hur byggnaders negativa miljöpåverkan kan reduceras.

Maria Bergström och Karolina Lisslö är aktiva i Naturskyddsföreningen i Stockholm län. Maria Bergström är biogeovetare och landskapsekolog och arbetar med Storstockholms naturguider vars verksamhet syftar till att sprida kunskap om t.ex. pollinatörernas betydelse i natur och samhälle. Karolina Lisslö är biolog och driver företaget Bee Urban som arbetar med att placera ut och underhålla bikupor hos företag i Stockholm samt att skapa medvetenhet om honungsbins betydelse för pollinering.

För mer information kontakta:
Emilia Rosenqvist, emilia@fargfabriken.se

Färgfabriken har en bred verksamhet med ett rikt utbud av utställningar och olika aktiviteter inom konst, arkitektur och stadsutveckling i de vackra gamla fabrikslokalerna på Liljeholmen. Färgfabriken är också en mötesplats för livliga diskussioner och seminarier, och fungerar som en nod för flera spännande projekt som sker utanför byggnaden.

Färgfabrikens verksamhet är experimentell och gränsöverskridande. Vi vill skapa och ge förutsättningar för nya tankar, idéer och udda utställningsprojekt. Färgfabriken vill ge plats för det oförutsedda, genom att föra samman olika världar och intressen inom konsten, arkitekturen och samhället.

För att genomföra Färgfabrikens utställningar och projekt behöver vi skapa kontaktytor och möten med andra grupper och enskilda kreatörer, till exempel konstnärer, arkitekter och representanter från privat och offentlig verksamhet. Det gör att vi gemensamt får nya erfarenheter, tankar och idéer där det uppstår intressanta möten mellan nya konstellationer, ofta med oväntade resultat.

Sedan starten 1995 har Färgfabriken arbetat med både möjliga och omöjliga projekt. Vi har fått erfarenhet av att leda kreativa processer mot konkreta resultat – erfarenheter vi gärna delar med oss av.