Månadens dryckestips från Färna Herrgård & Spa

Maj månad

Just nu är allt i Färnaköket grönt, vi fullkomligt ÄLSKAR våren och äntligen får vi frossa i nässlor, sparris, maskros, kirskål. Men i glaset är allt rosa!!

De frön vi planterade gror för fullt och vill snart ha större krukor och komma ut i växthuset. Men framför allt är tiden inne för att få njuta av en god Rosé. Gärna i sin enkelhet, sittandes i solen hemma på trappen och blicka ut över trädgården med alla sina sysslor...Äh det kan vänta,,,,,,,ta ett glas till och njut istället.

Jag har valt att länka till några av min favoriter bland de roséviner som finns tillgängliga på systembolaget. Antingen i fasta sortimentet eller för beställning. Dra er inte för att beställa, det är enklare än vad det låter!
Går ni dessutom går med i några vinklubbar på nätet får ni massor av härliga vinrekommendationer från småskaliga vinproducenter där vissa sorter endast finns tillgängliga för klubbmedlemmar. Tips på bra vinklubbar är Johan Lidby vinhandel. Och Club VinUnic.

Rosé är något alla älskar så här nu till våren och sommaren. Den vanligaste metoden för att tillverka rosé är så kallad Maceration, där skalen får ha kontakt med druvsaften tills rätt färg uppnås, det kan röra sig om 2-20 timmar. En annan metod är Saigneé där gravitationen pressar saften ur druvorna. Denna metod skapar dom finaste vinerna.
Läs mer om goda roséviner på Färna Herrgård & Spas hemsida.

Rosa hälsningar
Inga-Lena, kökschef & Sommelier