Färna Herrgård & Spa utanför Skinnskatteberg får Svanenmärkning

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 16:26 CEST

Färna Herrgård & Spa har nu klarat Svanens hårda miljö- och klimatkrav för hotell. Det innebär att hela driften av anläggningen har miljögranskats.

– Vi har länge jobbat med miljöfrågor och att bli Svanenmärkt har alltid varit en långsiktigt mål säger Wenche Engström, VD & ägare på  Färna Herrgård & Spa.
Vårt medlemskap i Svenska Möten har hjälpt oss att ta de sista steget.

Färna Herrgård & Spa är medlemmar i Svenska Möten, där anläggningarna är Svanenmärkta. Svanenmärkningen är ett kvitto på att hotellet och restaurangen har en hög nivå på miljöarbetet och tar klimatansvar.

- Färna Herrgård & Spa jobbar till exempel aktivt med att minska sin klimatpåverkan, då de måste klara krav på mycket låg energianvändning vid driften, säger Susanne Hellman, produktansvarig för hotell, Miljömärkning Sverige.

Redan för två år sedan blev Färnas stora satsning på en bättre energiförsörjning klar. Herrgården gick från olja och direktel till värmepumpar. Det blev en kombination av jord-, vatten- och bergvärme.
I köket finns sedan länge ett starkt miljöengagemang och ett nära samarbete med lokala bönder. Extra roligt är att en av Färna Herrgårds & Spas köttleverantörer, Nibble Gårdsgris, faktiskt klarar transportmålet på 50 mil mellan gård, slakteri och restaurang. Personalen har varit starkt engagerad i att gå igenom hotellets alla inköp för att säkerställa miljöanpassningen.

För mer information kontakta
Wenche Engström, VD/ägare, Färna Herrgård & Spa, 0703-060266, wenche@fernaherrgard.se
Susanne Hellman, produktansvarig hotell Miljömärkning Sverige, 073-655 51 92, susanne.hellman@svanen.se

Anna Norberg, pressansvarig Miljömärkning Sverige, 076-262 54 90, anna.norberg@svanen.se

Om Svanen
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen gör det enkelt för konsumenter att välja de bästa produkterna ur miljösynpunkt. Svanen är också ett verktyg för företag som vill visa sitt miljöarbete och samtidigt bidra till utvecklingen av en hållbar produktion. Miljömärkning Sverige ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se

Om Svenska Möten
Svenska Möten består av över 100 utvalda mötesplatser över hela Sverige. Alla medlemsanläggningar är klassificerade och utvalda för att de kan erbjuda de bästa förutsättningarna för möten och konferenser. I dagsläget representerar Svenska Mötens medlemmar cirka 25 procent av den totala mötesindustrin och omsätter drygt två miljarder fördelat på cirka en miljon gästnätter. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem, ISO 14001 Miljöledningssystem och OHSAS 18001

WG HOTELLDRIFT I KORTHET
Färna Herrgård & Spa är en spaanläggning i Bergslagen för spaweekend, konferens, möten, bröllop & firande. Utöver Herrgård och spa finns på anläggningen Färna Herrgårdsbod
och Färna trädgårdar. Herrgården drivs av driftsbolaget WG Hotelldrift AB där även
Karmansbo Herrgård ingår. VD och ägare är Wenche Engström.

Karmansbo Herrgård är en konferensanläggning i hjärtat av Bergslagen för möte och konferens, bed and breakfast med sommarrestaurang & bröllop.

Denna information finns även att hämta på mynewsdesk.se

KONTAKTER
VD: Wenche Engström wenche@fernaherrgard.se