Milstolpe för Fasadgruppen - expanderar till Danmark och når en miljard i omsättning

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2019 07:00 CET

Peter Andersen, VD på P. Andersen & Søn Entreprise A/S

Fasadgruppen förvärvar P. Andersen & Søn i Danmark och bildar därmed Nordens största fasadkoncern. P. Andersen & Søn Entreprise A/S är Fasadgruppens första förvärv utanför Sverige. I och med förvärvet passerar även koncernen en miljard i omsättning.

Fasadgruppen finns sedan tidigare representerat i hela Sverige och driver aktivt konsolideringen av branschen. Nordisk expansion är en viktig komponent i tillväxtstrategin och genom förvärvet av P. Andersen & Søn etableras koncernen i Danmark. P. Andersen & Søn grundades 1946 och har idag cirka 30 anställda.

– Med förvärvet av P. Andersen & Søn går vi in på en ny geografisk marknad och etablerar Fasadgruppen i Danmark. P. Andersen & Søn är ett bolag med stark lokalanknytning som utgör en bra grund för vidare expansion i Danmark. Bolaget har uppvisat en stabil lönsamhet under många år och har långa kundrelationer, säger Pål Warolin, VD för Fasadgruppen.

Fasadgruppen förvärvar 100 procent av aktierna i P. Andersen & Søn med omgående tillträde. Ägarna Peter Andersen och Jeppe Danning kommer att vara kvar och verka inom Fasadgruppen som delägare och fortsatt driva och utveckla verksamheten som tidigare.

– Nu samlas krafterna i några av Danmarks och Sveriges bästa fasadbolag. Det ska vi ta till vara på och erbjuda en ännu bättre produkt till kunderna framöver. Vi ser fram emot möjligheterna som detta kommer att medföra, säger Peter Andersen, VD på P. Andersen & Søn.

– Fasadgruppens modell passar utmärkt med P. Andersen & Søn. Vi får behålla vår starka lokala identitet och samtidigt dra nytta av Fasadgruppens centrala funktioner samt bidra till de övriga enheterna med best practice. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med våra nya systerbolag i koncernen i framtida projekt, säger Jeppe Danning, produktionschef på P. Andersen & Søn.

Läs mer om P. Andersen & Søn: www.facadepuds.dk

Pål Warolin, VD och koncernchef Fasadgruppen Sverige AB, tel.  +46 70 925 52 01.
Peter Andersen, VD P. Andersen & Søn Entreprise A/S, tel. +45 24 69 64 90.

Fasadgruppen Sverige AB är Sveriges enda rikstäckande helhetsleverantör av hållbara fasader med lokal närvaro, konkurrenskraftiga priser och gedigen erfarenhet av fasader. Verksamheten bygger på lokala entreprenörsdrivna företag med tydligt fokus på samverkan, engagemang och kompetens. Vi arbetar på nordiska marknaden och våra huvudsakliga kunder är fastighetsägare, byggbolag, fastighetsförvaltare, konsulter, bostadsrättsföreningar, stat, kommun och landsting.

Fasadgruppen är i en expansiv fas och marknadsledande i branschen. Koncernen omsätter 1 miljard kronor och har cirka 500 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Kommentarer (0)

Kommentera