Frijazzstjärnan Mats Gustafsson presenterar konsertserie på Fasching i vår

Förgrundsfiguren med stort F inom svensk och internationell frijazz – Mats Gustafsson – är vårens Artist in residence på Fasching i Stockholm. Under titeln Listen up! by Mats Gustafsson presenterar den internationellt etablerade och respekterade frijazzsaxofonisten en serie om fem konserter på Fasching med start 12 april. Biljetterna släpps idag.

Efter succéartade konsertserier signerade Goran Kajfeš och Isabella Lundgren under förra året är det nu dags för en av den fria jazzens verkligt stora artister att hålla i sin konsertserie – som kommer att bestå av återuppståndna sextiotalsband, experimentband från Österrike, jazzpunk och fantastiska solister. Allt enligt en fri och sökande logik.

– Jag vill röra om i grytan. Min förhoppning är att publiken kommer hit och verkligen lyssnar på ett djupare plan. Det är därför jag kallar konsertserien Listen up!. Jag vill erbjuda musik som berör på riktigt, säger Mats Gustafsson som själv också står på scen med Fire! och trion GUSH.

Varje kväll kommer också en skivbutik att medverka. De ställer ut sina skivor, dj:ar och säljer framförallt vinyl.

– Det finns så många bra bolag och butiker som släpper och säljer fantastiska skivor, men ibland är de svåra att hitta. Jag vill hjälpa till att skapa kontaktytor.

Mats Gustafsson hoppas att varje tillfälle blir som en minifestival. Kvällen inleds med skivbutikernas dj:er, sedan en soloartist som följs av ett eller flera band.

– Målet med hela konsertserien är att skapa närhet till publiken och ställa frågor. Att börja med extremt duktiga soloakter på scen är viktigt. Närheten som uppstår kommer att prägla kvällen. Enligt mig är detta radikal musik som måste upplevas på plats, säger Mats Gustafsson.

Listen up! Fasching by Mats Gustafsson:

12 april, kl 20:00 UP UMEÅ with Phil Minton, support Signe Emmeluth solo
10 maj, kl 20:00 ZU, support Anna Högberg solo
12 maj, kl 20:00 Radian, support Signe Dahlgreen solo
13 maj, kl 20:00 Fire!, support Sofia Jernberg solo, Isak Hedtjärn solo
22 maj, kl 20:00 Hedvig Mollestad trio, GUSH & Sven-Åke Johansson, support Guds Söner gör jazzmirakel

12 april, UP UMEÅ with Phil Minton
Support: Signe Emmeluth solo
Skivbutik: Andra Jazz, Stockholm
Tid: kl 20:00
Mats – Phil Minton Quartet spelade under en kort tid tillsammans 1969 och hade kunnat bli så mycket mer. Nu återuppstår de under nytt namn för detta evenemang och det ska bli oerhört intressant att höra vad de gör idag, 48 år senare.

10 maj, ZU
Support: Anna Högberg solo
Skivbutik: Pet Sounds, Stockholm
Tid: kl 20:00
Mats – ZU är italienska anarkopunkfrijazzare med svensk trummis. Fullt ställ.

12 maj, Radian
Support: Signe Dahlgreen solo
Skivbutik: Record Mania, Stockholm
Tid: kl 20:00
Mats – Österrikiska Radian har funnits länge vid det här laget, men de förtjänar en större publik. Deras senaste album är extremt bra!

13 maj, Fire!
Support: Sofia Jernberg solo, Isak Hedtjärn solo
Skivbutik: Swejazz, Bromma
Tid: kl 20:00
Mats – Vi kommer med ett helt nytt koncept kring Fire!. Det ska bli så spännande att se hur det tas emot. Den här kvällen blir det två urstarka solister.

22 maj, Hedvig Mollestad trio + GUSH & Sven-Åke Johansson
Support: Guds Söner gör Jazzmirakel
Skivbutik: Substance, Wien
Tid: kl 20:00
Mats – Hedvig Mollestad trio är verkligen cutting edge. Riktig powerjazz! Performancegruppen Guds Söner måste man bara se. Det ska bli så spännande att delta i deras jazzmirakel. GUSH är mitt första band och den här kvällen förstärks vi av Sven-Åke Johanssons improviserade poesi.

Om Mats Gustafsson

Saxofonisten, improvisatören och tonsättaren Mats Gustafsson är en av frijazzvärldens starkast lysande internationella stjärnor. Han har medverkat på mer än 200 skivor och har samarbetat med jazzlegender som Peter Brötzmann och Derek Bailey samt experimentella artister som Sonic Youth och Merzbow. Mats spelar i band som bland annat The Thing, Fire! och GUSH. Våren 2017 är Mats Gustafsson även aktuell som kapellmästare för Barbro Lindgrens “Molnens bröder” på Dramaten i Stockholm.

Biljetter

Biljetterna släpps idag och kan köpas via Tickster.