Får man grilla på balkongen?

Pressmeddelande  •  2012-06-27 08:49 CEST

Nu när sommaren ligger framför oss med härliga dagar så kommer många att vilja njuta av att grilla hemma. Men vad gäller då man bor i lägenhet?

–De flesta hyresvärdar rekommenderar att man använder el-grill för att inte störa grannarna och undvika olyckor, säger Maria A Rosenlind, fastighetsjurist, Fastighetsägarna Syd.

Det kan till och med vara så att hyresvärden förbjuder grillning på balkong med kolgrill, istället hänvisas man till en allmän grillplats på gården eller i närheten. Skulle man ändå frestas att grilla med kolgrill, som exempelvis en engångsgrill, riskerar man att få ilskna grannar som kan anmäla röklukten som störningar i boendet till hyresvärden. Att grilla med kolgrill på inglasad balkong eller direkt under annan balkong är dessutom livsfarligt. Förutom brandrisken kan man drabbas av kolmonoxidförgiftning.  Om man fortsätter med att störa grannarna med rök från grill kan man riskera att bli uppsagd från lägenheten.

– Det är också viktigt att kontrollera om det råder eldningsförbud eller vad de lokala kommunala ordningsföreskrifterna säger om grillning. Mitt råd är att informera de närmaste grannarna om man tänker grilla. Då slipper man onödig irritation, säger Maria A Rosenlind.

Fastighetsägarna Syd är en branschorganisation för fastighetsföretagare. Vi har 2 300 medlemmar som tillsammans förvaltar över 7 500 fastigheter.
Vår uppgift är att skapa bästa möjliga villkor för fastighetsförtagande i Skåne, Blekinge och Kronobergs län.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom