2014 års hyra för drygt 10 000 lägenheter i Eskilstuna klar

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 10:19 CET

Fastighetsägarna Mittnord och Hyresgästföreningen har kommit överens om ny hyra för 10 500 lägenheter i Eskilstuna kommun. Hyran kommer att justeras med mellan 1,3 och 2,0 procent från och med den 1 januari 2014. Det motsvarar mellan 70 och 120 kronor per månad för en normalstor trerumslägenhet.

Justeringen gäller endast lägenheter som ägs av privata fastighetsägare och som innefattas av gällande förhandlingsordning mellan Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen. För en normalstor trerumslägenhet innebär det en höjning av hyran på mellan 70 – 120 kronor per månad.

- Det är glädjande att kunna konstatera att vi för tredje året tillsammans med Hyresgästföreningen kommit överens om en justering av hyresnivån som bygger på standard, förvaltningskvalité och läge, helt i enlighet med bruksvärdeprincipen och hyreslagen, säger Benny Axelsson, ansvarig för hyresförhandlingarna hos Fastighetsägarna Mittnord.

Överenskommelsen är den första i hela landet mellan Fastighetsägarnas och Hyresgästföreningens lokala förhandlingsansvariga. Den exakta hyresjusteringen för varje lägenhet avgörs beroende på vilken standard lägenheten och fastigheten har, samt vilken förvaltningskvalité hyresgästerna upplever att fastighetsägaren levererar. Var någonstans lägenheter ligger i Eskilstuna är också en faktor som tagits hänsyn till.

- Det är viktigt att hyresgästernas värderingar har betydelse för både justering och hyresnivå. Bruksvärdet ska avgöra hyran och tillsammans med Hyresgästföreningen är vi överens om att standard, förvaltningskvalité och läge ska vara vägledande, säger Benny Axelsson.

Uppgörelsen gäller inte Kommunfastigheters lägenheter i Eskilstuna och inte heller de privata fastighetsägare som valt att förhandla själva med Hyresgästföreningen. Torshälla är inte heller med i uppgörelsen.

För ytterligare frågor kontakta Benny Axelsson, Fastighetsägarna Mittnord, 070-589 79 95

Kommentarer (0)