Arkitekturfestivalen Open House kommer till Stockholm

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 13:54 CET

I oktober öppnas dörrarna till stadens mest spännande arkitektur. Under två dygn bjuds allmänheten in till gratis guidade visningar av Stockholms mest spännande byggnader och platser. Många som aldrig förut visats för en bred publik.

Arkitekturfestivalen Open House samlar varje år över en miljon besökare i drygt 30 städer, däribland New York, London och Rom. Nu kommer den till Stockholm. Den första Open House festivalen hölls i London 1992. Genom att öppna upp stadens byggnader, som annars inte är tillgängliga för allmänheten, önskar man engagera allmänheten i frågor om stadens utveckling och den byggda miljön.

Fastighetsägarna Stockholm är med som partners i Stockholms första år som Open House- medlem, och ser festivalen som en möjlighet för föreningens medlemmar att få visa upp sina fastigheter för alla arkitektintresserade medborgare.

- En arkitekturfestival ligger helt rätt i tiden när Stockholm växer. Vi på Fastighetsägarna Stockholm stödjer helhjärtat detta intressanta initiativ och hoppas att det engagerar Stockholmarna i samtalet om den stad vi lever i. Jag ser detta som ett fantastiskt tillfälle för våra medlemmar att visa upp sig som stadsbyggare och ser själv fram emot många intressanta upplevelser i oktober, säger Billy McCormac vd Fastighetsägarna Stockholm.

Open House Stockholm är en ideell förening som grundats av Stockholms Byggnadsförening, Stockholms Arkitektförening, Samhällsbyggarna och Samhällsbyggnadslänken. Humlegården, Fastighetsägarna och Stockholm Byggmästareföreningen är strategiska partners.

För mer information besök http://openhousestockholm.se/

Fastighetsägarna Stockholm är branschorganisationen för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar i Stockholms län och på Gotland. Våra 4500 medlemmar spänner från börsnoterade fastighetsföretag och kommunala bostadsbolag till bostadsrättsföreningar och mindre fastighetsägare. Tillsammans har de drygt 10 000 fastigheter där det bor en halv miljon människor. Våra medlemmar är en viktig del i samhällsbygget och våra investeringar gör Stockholm till en attraktiv storstad – inte bara för alla som bor här idag, utan för våra barn, och alla som vill komma hit i framtiden.

Kommentarer (0)