Att följa lagen är inte ”oheligt”

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2013 10:28 CET

Under rubriken ”Varning för ohelig allians” skriver LT:s ledarsida 29/11 kritiskt om Östersundshems samarbete med Fastighetsägarna MittNord.

Vi vänder oss starkt emot den missvisande bild som målas upp av både Östersundshems som Fastighetsägarna MittNords avsikter och arbetsmetoder. Det finns överhuvudtaget inget märkligt eller oheligt i att Östersundshem vänt sig till Fastighetsägarna MittNord för hjälp med att förhandla hyror. Vi förhandlar hyror åt många olika sorters fastighetsägare, däribland även kommunala bostadsbolag. Förhandlingen i Östersund sker med bruksvärdet som grund, vilket är helt i enlighet med hur hyror sätt i hela landet och följer lagstiftningen till punkt och pricka. LT citerar visserligen lagen, men ger inte hela bilden av vad den relativt nya lagstiftningen säger. Det är riktigt att kommunägda bostadsbolag fortfarande har kvar ett allmännyttigt uppdrag, men lagstiftaren är helt tydlig med att detta inte ska påverka företagens affärsmässighet. Så här står det exempelvis:

”Affärsmässighet innebär bl.a. att prissättningen måste sättas till en nivå som motsvarar den en privat aktör skulle ha tillämpat. Detta är i linje med såväl Hyresgästföreningens och SABO:s som SKL:s uppfattning” (DS 2009:60).

Det är precis detta Östersundshem nu gör och som Fastighetsägarna MittNord ska hjälpa till med. Varningsrop för att Östersundshem följer lagstiftarens intentioner känns därför högst onödiga och opåkallade.

Svar från ledarredaktionen:

Fastighetsägarna testar just nu gränsen för hyreshöjningar inom den nya lagen genom ett pilotfall i Svea Hovrätt. Det står naturligtvis Östersundshem fritt att liera sig med sådana intressen. De ska ju numera verka på ”affärsmässiga grunder”. Men det betyder inte att grunduppdraget har förändrats. De ska fortfarande inte jobba för kortsiktig vinstmaximering. Så här skriver lagstiftaren:

”Den övergripande - allmännyttiga - uppgiften för ett kommunalt bostadsaktiebolag är att främja bostadsförsörjningen i kommunen, inte att bedriva verksamhet i vinstsyfte.” (DS 2009:60)

Brev till ledarsidan

Källa: Länstidningen Östersund