De första 17 500 ärendena efter strandningen i Göteborg har lämnats till hyresnämnden

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2016 14:25 CET

Nu kan hyresnämnden börja arbeta med att fastställa hyrorna för drygt 17 500 lägenheter i Göteborg. Under onsdagen lämnande branschorganisationen Fastighetsägarna in ansökan till hyresnämnden.

- Det är ett tidskrävande och extremt omfattande arbete nämnden har framför sig, säger Pia Grönquist, chefsjurist på Fastighetsägarna i Göteborg.

Sedan branschorganisationen Fastighetsägarna frånträdde förhandlingarna med Hyresgästföreningen har hyresgästerna i drygt 43 000 lägenheter i Göteborg väntat på att få sin hyra för 2016 fastställd. Organisationerna har inte kunnat komma överens om hyrorna under höstens förhandlingar. Fastighetsägarna frånträdde till slut förhandlingarna, och det är nu hyresnämndens uppgift att bestämma vilken hyra som ska gälla.

Under onsdagen lämnade Fastighetsägarna in ansökan till nämnden för de drygt 17 500 första lägenheter som ska behandlas.

- Vi har velat ha en medling två gånger under hösten för att komma framåt i förhandlingarna. Men Hyresgästföreningen har avböjt. Vi valde därför att frånträda förhandlingarna och vända oss till hyresnämnden, säger Pia Grönquist, chefsjurist på Fastighetsägarna i Göteborg.

Det är fler än 20 400 hyresgäster som berörs och ett mycket omfattande material för hyresnämnden att arbeta sig igenom. Underlag för ytterligare 27 000 lägenheter ska lämnas till hyresnämnden under kommande veckor. Det är nu upp till hyresnämnden att hantera processen, där varje enskild hyresgäst är motpart.

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 17 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna GFR är den största med drygt 5 000 fastighetsföretag inom Västra Götalands-, Värmlands-, Hallands-, Jönköpings, Kalmar- och västra Östergötlands län.

Kommentarer (0)