Fastighetsägare, kommun och föreningsliv satsar på Huskvarna söder

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 09:15 CEST

Större sammanhållning mellan människor, ett förbättrat rykte och en ökad status så att alla boende känner stolthet över att bo på Huskvarna söder. Det är några av målen som Husqvarna FF hoppas nå med det projekt som nu inleds i området. Projektet finansieras gemensamt av privata fastighetsägare, branschorganisationen Fastighetsägarna och Jönköpings kommun.

Bostadsområdet Huskvarna söder är sedan tidigare ett av kommunens fyra prioriterade områden, och redan idag arbetar både en områdesgrupp och ett nätverk mellan flera olika aktörer aktivt för att främja en positiv utveckling i området.

Det var genom nätverket som idén om ”projekt Huskvarna söder” föddes. Husqvarna FF kommer att fungera som projektägare och två projektanställda, en kvinna och en man, kommer att anställas på 50 procent vardera.

- De projektanställda kommer att finnas på plats i området och ta emot synpunkter, förslag och idéer från boende för att på så vis utveckla området. Samordnarna kommer också att samverka med skola, familjecentral, finnas med i föreningens verksamhet och anordna aktiviteter under lov, säger Ingvar Ederborn, från Husqvarna FF.

Fastigheterna i området ägs av privata fastighetsägare som på ett helt unikt sätt nu går in och delfinansierar verksamheten.

- Vi och våra medlemmar jobbar med stadsutvecklingsprojekt på många platser runt om i landet. Det är roligt att vi nu också startar ett arbete i Huskvarna. För våra medlemmar som äger fastigheterna är det viktigt att de boende trivs och stannar kvar som hyresgäster, säger Mattias Peterson på branschorganisationen Fastighetsägarna.

Förutom att skapa starkare band och en känsla av sammanhållning för boende och verksamma i området hoppas projektgruppen att satsningen ska främja möten mellan barn, ungdomar och vuxna från olika delar av Huskvarna söder.

- Vår förhoppning är att arbetet på Huskvarna söder ska lyfta bostadsområdet och göra det attraktivare att bo och leva i. Jag är oerhört förväntansfull och ivrig över att äntligen få komma igång, säger Anna Mårtensson (FP), kommunalråd i Jönköpings kommun.

Sammanlagt har projektet ur Jönköpings kommuns anslag för integration och delaktighet sökt och beviljats bidrag om 275 000 kronor. Lika mycket, 275 000 kronor, bidrar branschorganisationen Fastighetsägarna, Fastighets AB Balder, HSB Gambrinus och Svenska Bostadsfonden med.

Bild: Jönköpings kommun, från vänster på bilden: Mikael Carlson från HSB Gambrinus, Ingvar Ederborn, Huskvarna FF, Anna Mårtensson, kommunalråd (FP) och Mattias Peterson, ansvarig näringspolitik, Fastighetsägarna i Jönköping

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 17 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna GFR är den största med drygt 5 000 fastighetsföretag inom Västra Götalands-, Värmlands-, Hallands-, Jönköpings, Kalmar- och västra Östergötlands län.

Kommentarer (0)