Fastighetsägarna GFR kan bli Årets nyhetsrum 2015

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 16:16 CET

För tredje året i rad är Fastighetsägarna GFR nominerad till Årets nyhetsrum hos Mynewsdesk. I år har man dessutom tagit ett kliv från kategorin Bygg och fastighet till den övergripande kategorin Best of the best, som inte är knuten till någon viss bransch. De nominerade i den kategorin har någon gång tidigare vunnit Årets nyhetsrum och håller, enligt Mynewsdesk, en sådan hög nivå att de är nominerade i en helt egen kategori.

– Det känns fantastiskt roligt att få bekräftelse på att vi är i framkant när det gäller digital kommunikation och vårt pressarbete. Dessutom i en sådan prestigefull kategori som Best of the best, säger Johanna Starkenberg Fröjd, kommunikationsansvarig på Fastighetsägarna GFR.

5 000 företag och organisationer använder Mynewsdesk som en plattform för att samla sitt digitala nyhetsarbete. Juryn för Årets nyhetsrum 2015 har bland annat tittat på hur de olika funktionerna i nyhetsrummet utnyttjats, till exempel användandet av sociala medier och video samt vilka som helt enkelt lyckats bäst med att nå ut.

– Vi har nyligen gjort en satsning på att arbeta med film som ytterligare en kanal att nå ut. I filmerna försöker vi på ett begripligt sätt ge svar på de vanligaste frågorna som våra jurister får i Juristjouren.

För Fastighetsägarna GFR är det en självklarhet att journalister och opinionsbildare kan bevaka och få tillgång till allt nyhetsmaterial, som pressmeddelanden, fördjupande analyser, reflektioner och bra bilder, på ett samlat ställe. Fastighetsägarna GFRs alla digitala kanaler är också kopplade till nyhetsrummet: hemsidan, Youtube, Twitter, Facebook och Fastighetsägarbloggen. I nyhetsrummet finns också alla rapporter som Fastighetsägarna tagit fram samlade.

– Det händer mycket inom vår bransch som vi vill förmedla. Sant, intressant och relevant är ledord i vårt kommunikationsarbete. Jag tror att det är nyckeln till att vårt arbete får spridning. Vi strävar också efter att det som publiceras i nyhetsrummet ska gå att användas direkt av media. Vi ska helt enkelt vara en trovärdig källa, säger Johanna Starkenberg-Fröjd.

Vinnarna presenteras den 28 januari. Här kan du se alla nominerade till Årets nyhetsrum 2015.

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 17 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna GFR är den största med drygt 5 000 fastighetsföretag inom Västra Götalands-, Värmlands-, Hallands-, Jönköpings, Kalmar- och västra Östergötlands län.