Fastighetsägarna MittNord skapar engagemang för att stötta utsatta barn

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2016 16:30 CET

Ett flertal små- och medelstora fastighetsbolag har i samordning av branschorganisationen Fastighetsägarna MittNord valt att stödja föreningen VildaKidz som bedriver aktiviteter för utsatta barn i Norrbotten. Målet är att de två personer som i dag arbetar ideellt med VildaKidz ska frikopplas från sina ordinarie jobb för att kunna utveckla verksamheten och nå ut till ännu fler barn. Behovet är nämligen stort och ur ett samhällsperspektiv fyller verksamheten en viktig funktion.

Barnfattigdom i Sverige handlar sällan om att barn får gå hungriga och frysa för att deras föräldrar inte har råd att köpa mat och kläder. Istället handlar det ofta om att barn i familjer med dålig ekonomi hamnar i utanförskap för att de saknar de möjligheter som andra barn har.

Utifrån ledord som gemenskap, trygghet och glädje anordnar den ideella föreningen VildaKidz aktiviteter året runt – från sommarkollo till fiskeäventyr, utflykter och julfirande för att bara nämna några. Alla barn är välkomna oavsett socioekonomisk bakgrund.

Och intresset, eller behovet om man så vill, är stort – mer än 3 000 barn deltar i de cirka 200 aktiviteter som årligen anordnas.

VildaKidz har fått medial uppmärksamhet för det engagemang, den tid och arbete som få personer lägger ned för att ge utsatta barn möjlighet att uppleva sådant som är självklart för de flesta andra. Föreningen är nu en av finalisterna i Folkspels omröstning av Årets eldsjäl i kategorin kamratskap. Nomineringen är allt annat än oförtjänt.

– Det ligger ett fantastiskt engagemang bakom den här verksamheten. Min spontana känsla är att de som ideellt jobbar med detta inte har någon egen fritid. Men jag har förstått att de får så mycket energi och glädje tillbaka från barnen att de orkar fortsätta, säger Simon Johansson som äger Notvikens Fastighet AB i Luleå.

Han är en av flera fastighetsägare som valt att bidra för att ge verksamheten en skjuts framåt.

– Vi har varit med i två år nu och ska man som företag avsätta en slant till sponsring eller liknande har jag svårt att hitta något bättre alternativ. Man vet vart pengarna tar vägen och hur de investeras, nämligen i något som berör oss alla – våra barn, säger Simon Johansson och utvecklar resonemanget;

– I det sociala mediesamhälle vi har i dag är det många barn som har det tufft. Som mår dåligt för att de inte har samma förutsättningar som andra. Det ytliga har blivit allt viktigare, det ska hela tiden se så bra ut. Och av olika skäl har inte alla möjligheten att hänga med i den utvecklingen, vilket skapar ett utanförskap.

Fastighetsägarna MittNord har engagerat sig för att lyfta den viktiga funktion som föreningen fyller. Målet är att de två personer som i dag arbetar ideellt med VildaKidz ska friställas från sina ordinarie jobb för att kunna utveckla verksamheten och stödja ännu fler barn. Ett flertal medlemmar i Fastighetsägarna MittNord liksom andra aktörer inom fastighetsbranschen har skrivit på ett sponsringsavtal som nu tagits fram.

– Oavsett hur mycket man brinner för något finns det en gräns för hur mycket man orkar med. Om inte verksamheten får ordentligt stöd riskerar den att försvinna på sikt, befarar Simon Johansson.

Om Fastighetsägarna MittNord
Fastighetsägarna MittNord är en regional intresseorganisation för fastighetsägare i Jämtlands, Västerbottens, Västernorrlands, Norrbottens, Uppsala, Södermanlands, Västmanlands, Örebro, Gävleborg, Dalarnas och delar av Östergötlands län. Vi representerar såväl den lilla fastighetsägaren med en eller ett par fastigheter som det stora börsnoterade bolaget. Även bostadsrättsföreningar är medlemmar. Föreningen representerar mer än 4 000 fastighetsägare som tillsammans äger och förvaltar 13 000 fastigheter.Vårt uppdrag är att föra våra medlemmars talan. Vi är en röst och kraft att räkna med i debatten kring bostäder och fastigheter. Våra prioriterade näringspolitiska frågor är: rättvis hyressättning, rättvis beskattning och rättvis konkurrens.