Fastighetsägarna Syd vänder sig direkt till hyresgäster om hyreshöjning

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2016 08:32 CET

Fastighetsägarna Syd vänder sig direkt till hyresgäster om hyreshöjning

Fastighetsägarna Syds medlemsföretag kommer att vända sig direkt till sina hyresgäster i 27 kommuner i Skåne, Kronoberg och Blekinge för att låta dem avgöra om årets föreslagna hyreshöjning är skälig. För att informera hyresgästerna skickas ett informationsblad ut om den föreslagna hyreshöjningen tillsammans med den kommande hyresavin.

– Vi väljer att ta direkt kontakt med våra medlemsföretags hyresgäster. Det är mer naturligt att prata direkt med dem än att dra igång en lång och utdragen process i Hyresnämnden, säger Susanne Rikardsson, vd, Fastighetsägarna Syd.

Fastighetsägarna Syd har strandat hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen i 27 kommuner i södra Sverige (se alla kommuner nedan). Totalt har 38 500 lägenheter strandats. Parterna har förhandlat sedan den 31 juli i år utan att nå en överenskommelse. I och med strandningen har Fastighetsägarna Syd och medlemsföretagen valt att ta direkt kontakt med medlemsföretagens hyresgäster. De får nu ta ställning till den föreslagna höjningen.

– De föreslagna höjningarna på cirka en procent tror jag att de allra flesta tycker är fullt rimlig att betala för att hålla fastigheterna i gott skick. Det ligger i allas intresse att hålla en rimlig och jämn takt i hyresutvecklingen. Både våra medlemsföretag och deras kunder – hyresgästerna – behöver veta vad hyran blir när vi går in i det nya året, säger Susanne Rikardsson.

De berörda hyresgästerna har nu två alternativ. De som väljer att acceptera höjningen gör så genom att betala beloppet på den nya hyresavin. De som motsäger sig hyreshöjningen betalar det ursprungliga hyresbeloppet.

– Vi skickar med ett informationsblad tillsammans med de nya hyresavierna. Vi uppmanar alla hyresgäster att läsa det noga och fatta sitt beslut i frågan. Våra medlemsföretag behöver höja hyran för att kunna bibehålla den standard, service och underhåll som de erbjuder sina hyresgäster idag, säger Susanne Rikardsson.

Bifogat, längst ner i detta mail, finns det brev som skickas ut till hyresgästerna i Malmö. Motsvarande brev skickas till hyresgästerna i de andra kommunerna där förhandlingarna har strandat. Nivån på höjningen kan skilja sig åt mellan orterna, men ligger runt 1 procent.

Fastighetsägarna Syds vd Susanne Rikardsson finns tillgänglig för att svara på frågor. Hennes telefonnummer är 070-391 21 90.

Kommunerna som berörs

Ängelholm
Ö Göinge
Örkelljunga

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 17 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna Syd har drygt 2 300 fastighetsföretag inom Skåne, Blekinge och Kronobergs län.