Göteborg blir scenen för ny stor fastighetsmässa

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2017 09:15 CET

Rudolf Antoni från Fastighetsägarna och Susanne Hallencreutz från Svenska Mässan. Bilden får användas fritt. Foto: Svenska Mässan, Anna Sigvardsson Högborg

Det bubblar på den nordiska fastighetsmarknaden. Inte på många år har branschen upplevt ett sådant tryck. Det har fått Fastighetsägarna och deras medlemmar att ta initiativet till en stor nordisk mässa – Nordic Property Expo - som ska locka utvecklare, investerare, fastighetsägare och ansvariga för fastighetsdrift till Svenska Mässan i Göteborg.

- Den nordiska fastighetsmarknaden är den hetaste i Europa just nu. Här finns ett stort sug efter investeringar. Vi står inför en enorm utmaning och då behövs en nordisk mötesplats för att flytta branschen framåt, säger Rudolf Antoni, näringspolitisk chef och vice VD på Fastighetsägarna i Göteborg.

Under 2016 noterade den svenska fastighetsbranschen en ny högsta notering för transaktionsvolymen – hela 200 miljarder kronor*. Och när övriga Europa tappar så växer det så det knakar på den nordiska marknaden där motsvarande siffra var över 400 miljarder kronor. I Sverige ligger fokus på storstäderna där Stockholm har planerade investeringsvolymer på närmare 1000 miljarder kronor till år 2025 och Göteborg räknar med lika stora investeringar till 2035.

- Sverige är mycket intressant ur ett internationellt perspektiv. Stora pengar ska placeras och det finns intresse från både svenska storbolag och norska, brittiska, sydkoreanska och kinesiska investerare som attraheras av den stabila och transparenta svenska marknaden, säger Rudolf Antoni.

Besökare från hela Norden

Trycket på fastighetsmarknaden och behovet av ny kunskap har gjort att branschen tagit initiativet till mässan Nordic Property Expo. Fastighetsägarna räknar med besökare från hela Norden kommer till Svenska Mässan i Göteborg den 11-12 september 2018.

- Fastighetsbranschen är en av de branscher som växer snabbast i Sverige. Nu vill vi i samarbete med Fastighetsägarna göra det här till branschens mötesplats nummer ett och en årligen återkommande arena för branschen, säger Susanne Hallencreutz, marknadschef på Svenska Mässan.

Mässan kommer ha fokus på fastighetsförvaltning och hur man utvecklar sitt fastighetsbestånd med nya innovativa lösningar. Ett omfattande seminarieprogram med hundratalstalare, flera internationella dragplåster, politiska debatter och med branschens ledade leverantörer på plats, ska göra mötesplatsen till den främsta i norden.

Här kommer allt från framtidens materialteknik, drift och underhåll att presenteras tillsammans med smarta energisystem, IT-lösningar, säkerhet och attraktiva utomhusmiljöer. Och här ska investeringsfrågor, nordisk infrastruktur och fastighetsutveckling diskuteras i paneldebatter med de främsta inom branschen. Kommuner och regioner kommer också ges möjlighet att visa upp sina byggplaner för att marknadsföra sig mot branschen.

Mässan kommer även att stå värld för European Property Conference med Europas samlade fastighetsorganisationer som deltagare.

- 2018 är valår och bostadsfrågorna kommer stå i fokus. Det ger oss möjlighet att lyfta för oss viktiga frågor under mässan, som t ex kravet på förenklade byggregler, stadsutvecklingsfrågor och hyresrättens förutsättningar, säger Rudolf Antoni.

Fastighetsägarna är branschorganisationen som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Våra 17 000 medlemmar äger och hyr ut bostäder och lokaler över hela landet. Vi representerar såväl de största börsnoterade fastighetsbolagen, kommunägda bostadsbolag som privata fastighetsföretag och bostadsrättsföreningar.