Hyran klar för omkring 33 000 hushåll i Göteborg- strandningen är över, nytt avtal klart mellan parterna

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2017 09:00 CET

Bild: Sofia Sabel

Hyresgästerna i omkring 33 000 lägenheter i Göteborg kan nu andas ut. Nu har Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommit överens om hyrorna för både 2016 och 2017. Hyresförändringen börjar gälla från den 1 april 2017 och ligger på mellan 0 och 3 procent. I det avtal som nu undertecknats är parterna överens om att båda ska medverka till att förbättra samarbetet.

-I dagsläget var den här överenskommelsen enda vägen framåt. Att hyresgäster och hyresvärdar ska fortsätta att sväva i ovisshet om den nya hyran var inte längre acceptabelt. Nu vill vi gå vidare. Därför är det bra att vi kommit överens om att gemensamt fortsätta utveckla hyresmarknaden i Göteborg, säger Lars Stjernfelt, affärschef på Fastighetsägarna GFR.

På Hyresgästföreningen kommenterar man överenskommelsen så här:

- Det är av stor vikt att hitta lösningar genom förhandlingar och att parterna tar ansvar för att tillsammans värna om många människors hem och trygghet. Det finns så många andra stora utmaningar som parterna istället ska ägna sin tid åt. En av dessa är att hitta renoveringslösningar så att människor inte ska behöva tvingas bort från sina hem. Vi är tacksamma och stolta över våra medlemmars stöd och tålamod, trots den ovisshet vi alla har levt med säger, Pedram Kouchakpour, förhandlingschef hos Hyresgästföreningen.

Fastighetsägarna GFR och Hyresgästföreningen ska nu tillsätta en grupp som ska diskutera formerna för framtida årsförhandlingar. Man ska gemensamt också diskutera hur samarbetet kan förbättras vid ombyggnationer samt om det går att formalisera ett sätta att medla.

Dessutom ska både Fastighetsägarna GFR och Hyresgästföreningen medverka till att utveckla den hyressättningsmodell som kallas Kvalitetshyra och som används i Göteborg redan idag. I systemet tar parterna hänsyn till olika kvaliteter i boendet, som läge, standard och förvaltningskvalitet när den nya hyran förhandlas. Tanken är att skillnader i områden ska speglas i hyran, liksom skillnader mellan fastigheter i samma område.

- Det ska löna sig att vara en bra fastighetsägare som erbjuder ett bra boende med bra standard och en god förvaltning. Vi är övertygade om att ett ökat fokus på hyresgästernas värderingar kommer att bidra till en bättre fungerande hyresmarknad, säger Lars Stjernfelt.

Vill du veta mer, kontakta
Lars Stjernfelt, affärschef, Fastighetsägarna GFR
0709-55 60 50, lars.stjernfelt@fastighetsagarna.se

Fastighetsägarna är branschorganisationen som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Våra 17 000 medlemmar äger och hyr ut bostäder och lokaler över hela landet. Vi representerar såväl de största börsnoterade fastighetsbolagen, kommunägda bostadsbolag som privata fastighetsföretag och bostadsrättsföreningar.