Hyresförhandlingarna för 5 000 lägenheter i Stockholms län strandas

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 13:53 CET

Fastighetsägarna Stockholm strandar förhandlingarna för 2016 års hyror för cirka 5000 lägenheter i Stockholms län. Anledningen är att förhandlingarna dragit ut på tiden och att parterna ligger långt från varandra. För att nå en uppgörelse i rimlig tid går vi nu vidare till Hyresnämnden i Stockholm.

- Vi beklagar att detta sker eftersom vår ambition har varit att ha en överenskommelse klar i god tid före årsskiftet. När inte det var möjligt fanns inget annat alternativ än strandning, säger Fastighetsägarna Stockholms vd Billy McCormac.

I september 2015 inledde Fastighetsägarna Stockholm och Hyresgästföreningen Region Stockholm förhandlingar om en gemensam rekommendation om 2016 års hyror i Stockholms stad. Då Hyresgästföreningen efter två månader ännu inte kommit med något konkret bud konstaterade Fastighetsägarna att det saknades förutsättningar för att komma överens om en ramöverenskommelse om nästa års hyror och frånträdde förhandlingen.

Parallellt med förhandlingen om en gemensam rekommendation har Fastighetsärna Service redan under september månad överlämnat yrkanden om hyreshöjning per 1 januari 2016 för de fastigheter som Fastighetsägarna Service är ombud, vilket omfattar ca 36 000 lägenheter. Parterna har inte lyckats komma överens, varför förhandlingarna för ca 5 000 av dessa nu frånträds.

- När vi nu befinner oss i början av december kan vi konstatera att några överenskommelser fortfarande inte kunnat nås med Hyresgästföreningen och att vi ligger långt ifrån varandra. Därför väljer vi att gå vidare till Hyresnämnden i Stockholm, säger Nathalie Brard förhandlingschef på Fastighetsägarna Service.

Hyresförhandlingarna och den fortsatta processen i Hyresnämnden drivs av Fastighetsägarna Service.

Fastighetsägarna Stockholm är branschorganisationen för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar i Stockholms län och på Gotland. Våra 4500 medlemmar spänner från börsnoterade fastighetsföretag och kommunala bostadsbolag till bostadsrättsföreningar och mindre fastighetsägare. Tillsammans har de drygt 10 000 fastigheter där det bor en halv miljon människor. Våra medlemmar är en viktig del i samhällsbygget och våra investeringar gör Stockholm till en attraktiv storstad – inte bara för alla som bor här idag, utan för våra barn, och alla som vill komma hit i framtiden.