Hyresförhandlingarna i Karlskrona har brutit samman

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2016 16:34 CET

Hyresförhandlingarna i Karlskrona har brutit samman

Idag bröt hyresförhandlingarna i Karlskrona samman. Trots att parterna Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har förhandlat sedan i somras har de inte lyckats komma överens. Idag tog Fastighetsägarna Syd beslutet att stranda förhandlingarna.

Fastighetsägarna Syd påkallade förhandlingarna om 2017 års hyreshöjning den 31 juli i år. Sedan dess har parterna träffats vid sex förhandlingstillfällen utan att nå en överenskommelse. Fastighetsägarna Syd, som förhandlar för 4 700 lägenheter i Karlskrona, ville enligt sitt slutbud höja hyrorna upp till 1,04 procent. Motbudet från Hyresgästföreningen låg på 0,5 procent. En alldeles för låg nivå enligt Fastighetsägarna Syd som under torsdagen valde att stranda förhandlingarna.

– Vår ambition har hela tiden varit att komma överens. Vi påkallade årets hyresförhandlingar tidigt i år för att kunna göra upp i rimlig tid på realistiska nivåer som ligger i paritet med den ekonomiska utvecklingen. Vårt slutbud till Hyresgästföreningen motsvarade i snitt 42 kr i månaden. Med Hyresgästföreningen motbud på 0,5 procent kan inte våra medlemmar bibehålla nuvarande standard, service och underhåll. Därför valde vi att stranda, säger Susanne Rikardsson, vd, Fastighetsägarna Syd.

De närmaste dagarna informeras berörda hyresgäster. Under december kommer hyresgästerna att få besked om hur förhandlingarna kommer att gå till istället. Vid en strandning finns två alternativ, antingen blir det en direkt förhandling med hyresgästerna eller så får Hyresnämnden besluta om hyrorna.

– Strandningen är en konsekvens av en lagstiftning som ger Hyresgästföreningen en monopolliknande ställning. Den ger dem makten att bestämma nivån för hyresutvecklingen i landet och gör att de inte har något att förlora på att inte komma överens i förhandlingarna. Detta är mycket oroande för hyresrättens framtid, säger Susanne Rikardsson.

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 17 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna Syd har drygt 2 300 fastighetsföretag inom Skåne, Blekinge och Kronobergs län.