Hyresförhandlingarna i Växjö har brutit samman

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2016 12:56 CET

Idag bröt hyresförhandlingarna i Växjö samman. Trots att parterna Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har förhandlat sedan i somras har de inte lyckats komma överens. Idag tog Fastighetsägarna Syd beslutet att stranda förhandlingarna. Sedan tidigare har Fastighetsägarna Syd strandat över 35 000 lägenheter i södra Sverige.

Fastighetsägarna Syd påkallade förhandlingarna om 2017 års hyreshöjning den 31 juli i år. Sedan dess har parterna träffats vid sex förhandlingstillfällen utan att nå en överenskommelse. Fastighetsägarna Syd, som förhandlar för ca 2 800 lägenheter i Växjö, ville enligt sitt slutbud höja hyrorna med 0,9 procent. Motbudet från Hyresgästföreningen låg på 0,45 procent. En alldeles för låg nivå enligt Fastighetsägarna Syd som under tisdagen valde att stranda förhandlingarna.

– Vår ambition har hela tiden varit att komma överens. Vi påkallade årets hyresförhandlingar tidigt i år för att kunna göra upp i rimlig tid på realistiska nivåer som ligger i paritet med den ekonomiska utvecklingen. Vårt slutbud till Hyresgästföreningen motsvarade cirka 60 kr i månaden för en lägenhet som kostar 6 500 kr. Med Hyresgästföreningen motbud på 0,45 procent kan inte våra medlemmar bibehålla nuvarande standard, service och underhåll. Därför valde vi att stranda, säger Susanne Rikardsson, vd, Fastighetsägarna Syd.

De närmaste dagarna informeras berörda hyresgäster. Under december kommer hyresgästerna att få besked om hur förhandlingarna kommer att gå till istället. Vid en strandning finns två alternativ, antingen blir det en direkt förhandling med hyresgästerna eller så får Hyresnämnden besluta om hyrorna.

– Strandningen är en konsekvens av en lagstiftning som ger Hyresgästföreningen en monopolliknande ställning. Den ger dem makten att bestämma nivån för hyresutvecklingen i landet och gör att de inte har något att förlora på att inte komma överens i förhandlingarna. Detta är mycket oroande för hyresrättens framtid, säger Susanne Rikardsson.

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 17 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna Syd har drygt 2 300 fastighetsföretag inom Skåne, Blekinge och Kronobergs län.