Imorgon väntas beslut om den fortsatta processen i Göteborgsstrandningen

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 13:20 CET

Imorgon klockan 14 väntas hyresnämndens beslut avseende den pågående rättsliga processen i Göteborgsstrandningen. Detta efter att Hyresgästföreningen framställt en processteknisk invändning.

Vi hoppas att hyresnämnden inte accepterar Hyresgästföreningens försök att förhala den påbörjade processen. Vårt arbete kommer att fortsätta, säger Pia Grönquist, chefsjurist på Fastighetsägarna GFR.

Under tiden som strandningarna i hyresnämnden pågått har Fastighetsägarna fört förlikningsvisa diskussioner med Hyresgästföreningen på informell väg. Vid tre tillfällen har Fastighetsägarna GFRs vd Dennis Bucht träffat Anna Lönn-Lundbäck, regionchef för Hyresgästföreningen Västra Sverige

- Under tiden som den här processen pågår byggs en hyresskuld upp hos hyresgästerna. Det måste båda parter bidra till att undvika. Därför har vi tagit initiativ till informella samtal med Hyresgästföreningen för att eventuellt komma framåt den vägen, säger Pia Grönquist.

Det finns två undertecknade protokoll från de två första förlikningssamtalen. Det var dessa protokoll som åberopades av Hyresgästföreningen som skäl för att formella hyresförhandlingar för 2016 års hyror har återupptagits. Hyresnämnden tog de nya uppgifterna på allvar och förhörde idag både Dennis Bucht och Anna Lönn-Lundbäck som vittnen, ett förhör som genomfördes under ed.

- Det är beklagligt att Hyresgästföreningen väljer att använda dessa samtal för att förhala den rättsliga processen, det är inte ansvarsfullt. Den juridiska processen kommer att fortsätta oavsett vad nämnden kommer fram till för beslut, säger Pia Grönquist.

Förhandlingarna i hyresnämnden återupptogs förra veckan efter cirka sex månaders uppehåll. Då gällde det ytterligare elva lägenheter på Lars Kaggsgatan. Fastighetsägarna begär generellt en höjning på i snitt 2,1 procent, vilket motsvarar 126 kronor för en lägenhet med en hyra på 6 000 kronor

- Formella förhandlingar måste, enligt lag och förhandlingsordning, påkallas skriftligt inför förhandlingen. Så har inte skett. Nu får vi avvakta hyresnämndens beslut innan vi vet om vi får rätt i sak, säger Pia Grönquist.

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 17 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna GFR är den största med drygt 5 000 fastighetsföretag inom Västra Götalands-, Värmlands-, Hallands-, Jönköpings, Kalmar- och västra Östergötlands län.