Pressinbjudan: Är stadsomvandling en lösning på miljonprogrammets problem?

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 14:42 CET

Samtalsserien One2one: McCormac möter Ståhle och Broms Wessel

Utmaningarna för Stockholms ytterstad har under senare år rönt nationell såväl som internationell uppmärksamhet. Upploppen i Husby sommaren 2013 och de fortsatt stora upprustningsbehoven har varit återkommande teman i samhällsdebatten.

Den 11 december möter Fastighetsägarna Stockholms nye VD Billy McCormac analysföretaget Spacescapes VD Alexander Ståhle och Ola Broms Wessel, VD för arkitektkontoret Spridd, i ett samtal om stadsomvandling kan bidra till att vända ytterstadens negativa utveckling. Utifrån aktuella exempel, som Rinkebystråkets omvandling till levande stadsmiljö där stjärnkrögarna Melker Andersson och PG Nilsson vill etablera en ny restaurang, diskuteras huruvida stadskvalitet kan öka miljonprogrammets attraktivitet.

Alexander Ståhle är forskare från KTH och grundare av Spacescape som på uppdrag av Stockholms stad har analyserat vilka boendekvaliteter som skapar värde. Ola Broms Wessel är redaktör till boken ”Bor vi i samma stad?” som ifrågasätter idén om att det finns ett givet svar på hur en stad ska se ut.

Välkomna!

Datum och tid: 11 december, 08:00-09:00 (frukost från 07:30)

Plats: Fastighetsägarnas hus, Alströmergatan 14 på Kungsholmen

Anmälan: Sara Lidman, presskontakt, e-post: sara.lidman@fastighetsagarna.se, telefon: 0704-177 633