Privata fastighetsföretag yrkar på upp till fem procent

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 08:00 CEST

Nu drar årets hyresförhandlingar igång mellan branschorganisationen Fastighetsägarna och hyresgästernas företrädare Hyresgästföreningen. Även i år lägger Fastighetsägarna yrkanden på upp till fem procent i Storgöteborg.

Fastighetsägarna förhandlar hyror för nästan alla privata fastighetsföretag som är medlemmar i organisationen. Den nya hyran börjar gälla från och med den 1 januari. Enskilda yrkanden kommer att överstiga fem procent.

- Vi arbetar målmedvetet och långsiktigt för att närma oss mer marknadsmässiga hyror, säger Charlotte Andersson, affärsverksamhetschef och förhandlingsansvarig på Fastighetsägarna GFR.

Fram till för två år sedan var de privata fastighetsföretagen tvungna att avvakta de kommunala bostadsbolagens hyressättning. Den hyressättningen som utgick från deras självkostnader var sedan norm när de privata fastighetsföretagen förhandlade. Men med den nya lagen som trädde i kraft den 1 januari 2011 är det inte lägre självkostnader som ska präglar hyressättningen. Istället kan Fastighetsägarna självständigt förhandla de privata fastighetsbolagens hyror utifrån hur hyresgäster i allmänhet värderar faktorer som läge, standard och förvaltningskvalitet.

- I Göteborg har vi fortfarande många hyror som måste justeras för att motsvara hyresgästernas värderingar. Men vi vill vara ansvarstagande och gå varsamt fram. Därför yrkar vi inte upp till skyddsregeln på tio procent, säger Charlotte Andersson.

På flera orter pågår nu en samverkan med Hyresgästföreningen liknande den som finns i Göteborg för att värdera läge, standard och förvaltningskvalitet på ett bättre sätt. Ett exempel är Kalmar där man förra året strandade förhandlingarna och vändes sig till hyresnämnden. I år har att ett samarbete kommit igång som innebär att tusentals lägenheter omfattas av så kallade BoDok-besiktningar.

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 16 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna GFR är den största med drygt 5 100 fastighetsföretag som äger 16 500 fastigheter inom Västra Götalands-, Värmlands-, Hallands-, Jönköpings, Kalmar- och västra Östergötlands län.