Välkommen till Urbant Forum den 10 mars i Göteborg

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2016 10:00 CET

Välkommen att delta på Urbant Forum den 10 mars på Biopalatset i Göteborg. Vi utlovar en inspirerande heldag med föredrag och debatter, aktuella trender och den senaste forskningen inom stadsutveckling. Förutom en spaning om framtidens städer kommer vi också att kora Sveriges roligaste (och tråkigaste) kommuner. Välkommen till Biopalatset i Göteborg den 10 mars.Kontakta pressansvarig om du som arbetar inom media vill ackreditera dig till seminariet.

Så här ser programmet ut.

9.30 Registrering och frukost
Välkommen att hämta din namnbricka i foajén. Vi bjuder på kaffe och frukostfralla.

10:00 Börja bygga om Sverige, med stil
Magnus Thomson är dagens moderator. Han var tidigare verksam i humorgruppen Varanteatern, som gjorde ”Varan-TV” för SVT. 2014 utsågs Magnus till årets centrumutvecklare i Sverige. Han arbetar idag som destinationsutvecklare i Varberg. Han uppträder även som humorakt, i rollen som sitt alter ego Morris Isfeldt.

10.20 Så blir framtidens städer
Urbaniseringen handlar inte bara om bostadsbyggande. Den innebär också en radikal omvandling av stadsmiljön visar ny forskning. Detta kommer att ändra förutsättningarna för fastighetsutveckling, planering och byggande i framtidens städer. Alexander Ståhle berättar hur du ligger steget före.

10.45 Göteborg 2070 – en framtidsvision
Hur ser visionen ut för Göteborg om drygt 50 år? Är det förarlösa bilar som rullar på våra gator? Hans Göran Milding har jobbat i 25 år i fordonsindustrin och är nu ansvarig för affärsstrategierna inom elektrifiering på Volvo Cars. Han berättar om den vision för Göteborg som fem storföretag arbetade fram under förra året.

11.15 Konsumenttrenderna som präglar handeln
Detaljhandeln står inför stora utmaningar när konsumenternas beteende förändras och konkurrensen hårdnar. Här är de viktigaste konsumenttrenderna som kommer att prägla år 2016.Föredrag av Emma hernell.

11.40 Paneldiskussion: Framtidens städer
Panelen bestående av Alexander Ståhle, Hans Göran Milding och Emma Hernell trendspanar och gräver djupare i tankar om hur framtidens städer kommer att utformas.

12.00 Lunch och expertmingel
Under lunchen får du möjlighet att diskutera med våra experter från paneldiskussionen, Alexander Ståhle, Hans Göran Milding och Emma Hernell.

13.00 Liten men tuff? – Om lokal utvecklingspolitik i kommuner som krymper
Josefina Syssner, docent i kulturgeografi, berättar om sin forskning om platsutveckling på orter utanför de stora tillväxtregionerna. Är befolkningstillväxt en förutsättning för utveckling? Så kan medborgarna vara en resurs.

13.25 Sveriges roligaste (och tråkigaste) kommuner
David Björnberg, utredare på Fastighetsägarna GFR, presenterar en ny rapport där Sveriges städer rankas efter nöjesutbud. Vi korar de roligaste och tråkigaste kommunerna i Sverige. Paula Örn, Mariya Voyvodova, Per-Samuel Nisser och Jan-Erik Wallin.

13.50 Politikerdebatt: Behövs kultur i staden?
Vi har fått en presentation av vilka Sveriges roligaste och tråkigaste kommuner är. Men hur gör man en stad rolig? Och hur viktig är egentligen kulturen för en stad?

14.30 Fika med expertmingel
Kaffepaus. Passa på att mingla med våra medverkande; Peder Wahlgren, Christina Friberg, Björn Bergman och Bo Edvinsson.

15.00 Panelworkshop: Hur bygger vi stadens varumärke?
Panelen diskuterar hur man skapar en intressantare stad och hur en stads varumärke kan stärkas. Medverkar gör Björn Bergman, från Svenska Stadskärnor, Bo Edvinsson, från Stadsporten och Drömmen om Borås, Peder Wahlgren affärsområdeschef på Wallenstam samt Christina Friberg som arbetar med stadsutveckling på Fastighetsägarna MittNord.

15.45 Avslutning
Karaktären Morris Isfeldt sammanfattar dagen.

Fastighetsägarna är en rikstäckande branschorganisation som representerar cirka 17 000 fastighetsföretag. Organisationen består av fyra regioner varav Fastighetsägarna GFR är den största med drygt 5 000 fastighetsföretag inom Västra Götalands-, Värmlands-, Hallands-, Jönköpings, Kalmar- och västra Östergötlands län.

Kommentarer (0)