Ny ordförande i FMF, Johan Linde. Även vd & grundare av Våningen& Villan

Fastighetsmäklarförbundets nya ordförande, Johan Linde.

Först och främst ett innerligt och stort tack för det förtroende Ni visar och att få äran att ta på ordförande-hatten känns som en rolig men utmanande hatt att bära.

Med snart 30 års förflutet inom mäkleriet hoppas jag få bidra med erfarenhet men också drivkraften att förändra och förnya sida vid sida med att fortsatt förvalta.

Det är även min förhoppning att efter det att extrastämman som hölls i fredags som utföll i att majoriteten av våra medlemmar inte vill se en fördjupad granskning framgent få jobba med ett än mer enat förbund. Få driva de verkliga kärnfrågor som för branschen vidare och inom förbundet besitter vi en synnerligen bred kompetens och som i många framgångsrika team som föds de bästa idéerna just ”in-house”. I skrivande stund driver styrelsen många angelägna och viktiga ämnen som vi önskar få fokus för och få presentera under de mäklarår som kommer.

Med ett starkt kansli och en juristtjänst få branschförbund kan briljera med blickar vi nu framåt och låt oss se 2020 som det år där vi verkligen får jobba aktivt och med arbetsro utöver vårt avlånga mäklarland. Vi skall nämligen aldrig glömma att det finns stora regionala skillnader liksom givetvis även differenser i företagskulturer.

FMF skall fortsatt vara det förbund som kan spegla allt från ensamföretagaren till de större mäklarföretagen där individen sätts i centrum och där vi tillsammans kommer att verka för att stärka den svenska fastighetsmäklarens anseende och betydelse. Tänk bara hur välutbildad den svenska mäklaren är jämfört med rollen i andra länder och egentligen också hur smidig den svenska fastighetsöverlåtelse-processen faktiskt är.
Sträck på Er mäklarkamrater, Ni gör ett grymt jobb!

Hur kan vi jobba aktivt med att köpare och säljare känner sig tryggare i budgivningsprocessen? Stärka branschens anseende, ligga i yttersta framkant såsom bransch-

Förbund och vara lyhörda för varandra? Det är jag övertygad att vi gemensamt både vill och definitivt kan.

Nu skriver vi mäklarhistoria – Tillsammans!

Kort fakta om Johan Linde

Ålder: 48 somrar

Uppvuxen: Född i sydliga Skåne, uppvuxen i Malmö

Bostad: Våning i Malmö samt Stockholm