Fortsatt prisuppgång under augusti månad på bomarknaden

Fortsatt prisuppgång under augusti månad på bomarknaden

Bostadsrätterna har ökat i samtliga storområden i riket den senaste månaden, både i Centrala Stockholm och Göteborg ökade priserna med 2% medan de ökade med 1% i övriga områden. Ser man över året så är det mer varierande där vissa områden är oförändrade men där Malmöområdet fortsatt sticker ut och har ökat 7-8%.

Villapriserna har fortsatt varit oförändrade i storstadsområdena medan övriga i landet har ökat med 1%. Ser man på årsbasis så har Stockholm och Göteborg ökat med 1% medan Malmö även här står för den stora ökningen med 4%.

• Augusti månad visar att det såldes rekordmånga bostäder jämfört med samma månad tidigare år. Antalet bostäder som bytte ägare är 3 % fler än samma månad förra året. Mäklarna vittnar också även om att det är ett stort utbud och nivån påminner om det läget man hade 2017. Det man också ska ha i åtanke är att augusti månad kan jämföras med en ”nystart” på året för bomarknaden, många säljare lägger ut sina bostäder till försäljningen igen efter sommaren då de inte har fått sålt tidigare i vår. Men det är ett positivt tecken att marknaden rullar på bra i augusti och att bostäder säljs utan flera omvisningar säger Jenny Stenberg, vd Fastighetsmäklarförbundet.

Fastighetsmäklarförbundet FMF är en bransch- och medlemsorganisation som bildades 1957 och fick sitt nuvarande namn 1993. De ca 1000 medlemmarna finns över hela landet mellan Ystad och Haparanda. Grundtanken med förbundet är att ge medlemmarna allt det stöd som krävs för att dessa ska få en stor kompetens och yrkesskicklighet, att bevaka mäklarkårens intressen samt ge både medlemmarna och deras kunder en trygghet och seriositet i de förmedlingar som genomförs. Som branschorganisation fungerar FMF inte bara som ett förbund där medlemmarna ingår i ett kollegialt nätverk utan även som en viktigt instans dit omvärlden kan vända sig i frågor som berör branschen.