Nu förvandlas Ullevi och Heden till EM-arenor

Etableringen av tävlingsarenorna Ullevi, Heden och Slottsskogen inför Longines FEI EM i Ridsport har startat.
Nu när Håkan Hellström har lämnat Ullevi startar omvandlingen till mästerskapsarena för hoppning och dressyr under EM-veckan.

Efter en intensiv konsertsommar genomfördes nu den sista stora konserthelgen innan EM-etableringen på Ullevi. Nu startar arbetet med att hyvla bort Ullevis gräsmatta inför förvandlingen till ridsportarena. På innerplan läggs en bottenplatta med makadam och därefter läggs specialblandad fibersand för att etablera en hopp- och dressyrbana i världsklass. Här ska också anläggas uppvärmningsbana, VIP-paviljong och temporär läktare.

Totalt ska ca 40 000 m2 ridbana anläggas inför mästerskapsveckan på de olika arenorna och uppvärmningsområdena, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Longines FEI EM i Ridsport.

Även Heden förvandlas till mästerskapsarena för körning fyrspann samt paradressyr. När årets Gothia Cup avslutades startade etableringen på Heden. Tävlingsbanor och uppvärmningsbanor ska anläggas och totalt levereras 3200 ton fibersand till Heden.

Parallellt pågår etableringen av Shopping Village som kommer att ligga på Hedens bandybana. Där läggs ca 1000 ton stenmjöl ut som grund för utställningsområdet som kommer att rymma ca 100 utställare, scenområde, uppvisningspaddock och restaurangområde.

På Valhalla IP fortskrider arbetet med att etablera uppvärmningsbanor och stallområde. Totalt kommer ca 600 hästar till Göteborg inför EM. 300 hästar kommer att uppstallas på Valhalla IP och övriga hästar placeras i stallområden i Scandinavium och på Heden.

Slottsskogen förbereds för maratonmomentet i körning fyrspann där 8 spektakulära hinder ska färdigställas.

Om Longines FEI EM i Ridsport Göteborg 2017
21-27 augusti
4 discipliner
3 arenor mitt i staden
300 av Europas bästa ryttare och kuskar från 30 länder
600 hästar
87 medaljer
1400 volontärer
Kapacitet för 27 000 ridsportfans på Ullevi dagligen
400 medierepresentanter
100 utställare på Heden Shopping Village
40 000 kvm ridbanor
5 000 spånbalar 15 000 volontärsmåltider
1 maskot

Tävlingsplatser:

Ullevi:
Mästerskapsklasser och internationella U25-klasser i hoppning och dressyr.
Officiell invigning måndag 21 augusti kl 18.30.

Heden: Tävlingsplats för körning fyrspann samt paradressyr. Här kommer också att finnas ett shoppingområde med ca 100 utställare samt uppvisningar och aktiviteter för hela familjen.Till Heden är det fri entré hela veckan.

Slottsskogen och staden: Extra spektakulärt blir det när fyrspannets maratonmoment under lördagen går genom centrala staden från Heden till Slottsskogen där hinderbanan placeras.

Evenemanget genomförs i nära samverkan mellan Svenska Ridsportförbundet, Got Event AB samt Göteborg & Co.

www.gothenburg2017.com

• Horses, Equestrianism

• jumping
  • driving
  • dressage
  • paradressage

From 21 to 27 of August 2017, Gothenburg is proud to be hosting the Longines FEI European Championships Gothenburg 2017. There are four disciplines represented; Jumping, Dressage, Driving and Para-Eqestrian Dressage.

Read more about the Longines FEI European Championships Gothenburg 2017at www.gothenburg2017.com