Female Leader Engineer utser årets kvinnliga teknolog för andra året i rad

Female Leader Engineer är en utmärkelse för kvinnliga ingenjörsstudenter som vill utveckla sina ledaregenskaper och kick-starta sin karriär. I år växer utmärkelsen till att omfatta studenter på både Kungliga Tekniska Högskolan och Chalmers Tekniska Högskola. Utmärkelsen delas ut i samarbete med svenska industriföretag och tilldelas en kvinnlig civilingenjörsstudent som utmärkt sig i problemlösning och sitt sätt att leda människor.

I 2015 års AllBright-rapport framgår det att utvecklingen av andelen kvinnor på ledningsnivå går framåt i snigelfart. Andelen kvinnor i börsbolagens ledningsgrupper har ökat med blygsamma 0,5 procentenheter till 19% procent år 2015, jämfört med 2014 då siffran var 18,5%. Rapporten visar även att endast 14 av 266 börsnoterade bolag har en kvinna som VD.

Fortsätter utvecklingen på samma sätt kommer en 60/40-representation i bolagens ledningsgrupper att uppnås någon gång efter 2060, detta betyder att de som går i gymnasiet idag inte kommer få uppleva jämställda ledningsgrupper.

”Utvecklingen går för långsamt och det är lätt att bli uppgiven över det, men vi valde i stället att göra någonting konkret. Därför startade vi Female Leader Engineer”, säger Evelina Ögren, en av utmärkelsens grundare.

Syftet med utmärkelsen Female Leader Engineer är att öka andelen kvinnor på ledande positioner i näringslivet genom att bland annat bygga en bas av unga kvinnliga ingenjörer med potential för framtida ledarroller.

I år delas utmärkelsen ut i samarbete med sex marknadsledande industriföretag; Fortum, Sandvik, Scania, Skanska, Ericsson och AstraZeneca. ”Det är viktigt för AstraZenecas fortsatta framgång i Sverige att ha välutbildade medarbetare. Viktiga områden är teknik, kemi och naturkunskap och att det utbildas fler ingenjörer. AstraZeneca vill med sitt deltagande uppmuntra kvinnor att söka sig till ingenjörsyrket” säger Margareta Ozolins, AstraZenecas VP för Sweden Operations.

Behovet av fortsatt arbete inom jämställdhetsfrågan är drivkraften bakom utmärkelsen Female Leader Engineer som drivs av civilingenjörer ute i arbetslivet.

Redan under våren startar marknadsföringen och i augusti öppnar ansökan och arbetet med att hitta 2015 års Female Leader Engineer. Detta är andra året i rad som utmärkelsen delas ut. Så här säger förra årets mottagare av utmärkelsen Katarina Atteryd: ”Female Leader Engineer har karriärmässigt öppnat dörrar för mig som jag aldrig trodde skulle vara möjliga och gett mig en djupare förståelse av mig själv. Jag är otroligt glad och stolt över att ha varit delaktig i hela processen och nu ser jag verkligen fram emot att få börja mitt traineeprogram i höst”.

Katarina kommer att börja sitt traineeprogram på Fortum, för att sedan gå över till Skanska och därefter avsluta på Ericsson. Traineeprogrammet pågår i totalt 18 månader.

”Utifrån fakta och våra egna erfarenheter från näringslivet ser vi ett fortsatt behov av att stötta unga kvinnor som vill bli ledare i framtiden. Vi tror att individer utvecklas bättre i bredare grupper och att dessa grupper är mer framgångsrika. Därför krävs det att näringslivet bygger en grund hela vägen från unga ledare, genom att stärka högpresterande individer redan från högskolan”, säger Caroline Bouzi, en av utmärkelsens grundare.

I år kan kvinnliga civilingenjörsstudenter som studerar sitt sista år vid Kungliga Tekniska Högskolan eller Chalmers Tekniska Högskola ansöka till utmärkelsen.

Urvalsprocessen genomförs av rekryteringsföretaget Proximo och består av intervjuer, tester av analytisk förmåga och case-lösning. Deltagarna besöker även partnerföretagen samt bjuds in till inspirationsföreläsningar och nätverksträffar med Big Sister, ett alumninätverk som består av tidigare vinnare och deltagare från Female Leader Engineer. Priset för den som tilldelas utmärkelsen är ett egendesignat traineeprogram på tre av de sex partnerföretagen. Rekryteringsprocessen pågår under hösten och en vinnare utses i december.

”Vår förhoppning och vision med utmärkelsen är att vi på längre sikt ska bidra till att öka andelen kvinnor på ledande positioner. För att lyckas med det har vi förstärkt alumninätverket ytterligare. Vi har även startat en process för att se om det är någon mer insats vi kan göra för att uppnå vår vision. I år valde vi att utöka till ytterligare en teknisk högskola och kommer därmed att öppna för ansökningar från både Kungliga Tekniska Högskolan och Chalmers Tekniska Högskola, vilket såklart känns väldigt roligt.” säger Evelina.