Fi firar feministiska segrar - bjuder på tårta i Stadshuset

Feministiskt initiativ har varit med och styrt staden i snart en hel mandatperiod. Det är första gången partiet har haft ett så stort inflytande i politiken. I samband med Internationella kvinnodagen bjuder Feministiskt initiativ på tårta för att fira feministiska framgångar i Stockholm och samla kraft med alla feminister från olika partier.

- Vi tycker det är viktigt att stärka feminister från alla politiska partier. Metoo-rörelsen visar inte minst hur starka vi blir när vi gemensamt lyfter våra erfarenheter. Nästa steg är att se vilka fler politiska förändringar som måste göras inom kommunpolitiken. Men först ska vi fira de framgångar som redan gjorts! säger Anna Rantala Bonnier, Gruppledare för Feministiskt initiativ Stockholm.

Under de senaste åren har det gjorts flera satsningar i Stockholm för att stärka flickor och kvinnor, bland annat:

- Tredubblat stöd till kvinnojourerna.

- Ett skyddat boende för traffickingoffer.

- Etiska riktlinjer mot sexistisk och rasistisk reklam

- Genusbudgetering av hela stadens budget för att se att skattepengarna fördelas jämställt

- Utbildning av lärare och skolelever om sexuella trakasserier och samtycke

- Ett nytt kvinnohistoriskt museum

- Kompetensutveckling av socialtjänsten och skolan om hedersrelaterat våld och förtryck.

- Lönesatsningar på kvinnodominerade yrken

- Särskild jobb för kvinnor långt från arbetsmarkanden genom så kallade "Stadsdelsmammor"

- Mer pengar till föreningslivet, exempelvis nattvandrande mammor

- Särskilda tjejgrupper som organiserar sig och diskuterar frågor om jämställdhet och rasism  i ytterstaden

- Ett pris till minne av Katarina Taikon

- Ökat stöd till kvinnoföreningar

Tårtan kommer att serveras i Stadshuset kl 14.00.

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Fi Storstockholm (FiSS) är en lokal avdelning till Feministiskt initiativ. Den lokala verksamheten bedrivs på två nivåer: dels för regionen i helhet, dels inom de individuella kommunerna.