Fi: Lägg pengar på skolan inte på OS

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2017 10:06 CET

Anna Rantala Bonnier, gruppledare för Feministiskt initiativ Stockholm

Feministiskt initiativ prioriterar välfärden framför vinter-OS. – Vi tror att det finns bättre sätt att placera Stockholm på världskartan. Som att ha världens bästa skola till exempel, säger Anna Rantala Bonnier (Fi) med anledning av att Socialdemokraterna nu öppnar för att ansöka om OS.

Feministiskt initiativ menar att Stockholms stad måste fortsätta investera i välfärden och säger därför nej till att ansöka om OS. Partiet menar att enbart ansökningskostnaden på 60 miljoner kronor skulle göra stor skillnad i stadens skolor. Behovet av att öka personaltätheten är stort, framför allt i Stockholms förorter där skolresultaten är påfallande låga.

– Det finns fördelar med OS men politik handlar om prioriteringar. Vi vill prioritera unga och kvinnor i förorten. Fi gick till val på att bryta segregationen. Det arbetet är påbörjat men det finns mycket kvar att göra. Att i detta läge prioritera ett så dyrt evenemang är oansvarigt, säger Anna Rantala Bonnier, gruppledare för Feministiskt initiativ.

Utredningen som hittills kostat Stockholmarna 6 miljoner kronor visar att notan för att arrangera OS kommer att landa på 13.5 miljarder, varav av tre miljarder ska bekostas av Stockholms stad.

– Med en ansökan säger vi i praktiken ja till att arrangera ett OS. Vilket kommer kosta stockholmarna minst tre miljarder. Vi tror att det finns bättre sätt att placera Stockholm på världskartan. Som att ha världens bästa skola till exempel, fortsätter Anna Rantala Bonnier.

Feministiskt initiativ menar att det är anmärkningsvärt att Socialdemokraterna öppnar för att ansöka om OS trots att resterande majoritetspartier tydligt sagt nej, alternativt inte lämnat besked i frågan.

- Stockholmarna har röstat fram en rödgrönrosa majoritet med förhoppning att vi ska föra en annorlunda ekonomisk politik. Vi behöver höja barnskötarnas löner, anställa fler socialsekreterare och stoppa våldet, fortsätter Anna Rantala Bonnier.

Anna Rantala Bonnier är också kritisk till att arrangera vinter-OS med hänsyn till miljön.

-Att lägga miljarder på att producera konstgjord snö och bygga skidbackar som inte finns är inte att ta ansvar för en hållbar utveckling. Det är klimatförändringarna som gjort att vi inte längre kan räkna med snö i Stockholm. Vi måste också tänka på framtidens Stockholmare, säger hon.

För mer information:
Ring Feministiskt initiativs pressjour på 0761229175

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Fi Storstockholm (FiSS) är en lokal avdelning till Feministiskt initiativ. Den lokala verksamheten bedrivs på två nivåer: dels för regionen i helhet, dels inom de individuella kommunerna.