Feministisk nyhetstidning på webben

Pressmeddelande  •  2010-09-22 19:51 CEST

Pressmeddelande 2010-09-22

I mitten oktober öppnar räkneverket för den partipolitiskt obundna webbtidningen Feministiskt Perspektiv. När 1500 läsare har tecknat sig för prenumeration startar veckovis utgivning. Inrikes- och utrikesnyheter, arbetsmarknad och ekonomi, kultur och forskning – allt ur ett feministiskt perspektiv.
Bakom projektet står bl andra Anna-Klara Bratt och journalister ur det mediekritiska nätverket Allt är möjligt Media Watch Group:
– Det finns en underutnyttjad kompetens bland journalister och en motsvarande svältfödd läsekrets för en feministisk veckotidning. Mer än 20 års studier visar att jämställdheten har haft svårt att nå in på redaktionerna och ut i spalterna. Detta trots återkommande fortbildningsinsatser, larm och upprop.

Projektet skulle lanseras i samband med att hemsidan öppnar i mitten av oktober men responsen från feministsverige blev för stor:
– Jag skickade mail till feminister vi hoppas ska medverka i tidningen på olika sätt och inom några timmar hade vi fått massor av entusiastiska svar. På så sätt måste det ha kommit ut, säger Anna-Klara Bratt.

Tidningen Feministiskt perspektiv kommer att ges ut av den ideella Föreningen Feministiskt Perspektiv och förutom nyheter innehålla ett feministiskt kalendarie, banker av feministisk expertis, mediekritik och annonser för feministiska aktörer. Enligt planerna ska fyra redaktörer fylla tidningen med hjälp av frilansinsatser och alternativa nyhetsbyråer.

Kontakt:
Anna-Klara Bratt