2148 nya medlemsansökningar på en vecka

Sedan torsdag i förra veckan har Feministiskt initiativ ökat med 948 nya medlemmar samtidigt som ytterligare 1200 har ansökt om medlemskap men ännu inte betalat. Partiets betalande medlemmar är idag 3133, därutöver har totalt 2100 nya medlemsansökningar kommit in. Antalet medlemsgrupper och avdelningar har sedan oktober ökat från 11 till 21, plus ytterligare 7 som är på väg att bildas. Dessutom har Feministiskt initiativ redan fått in 435 000 kr till sin valfond, varför styrelsen nu höjt målet från 500 000 kr till 1 miljon.

– Det vi upplever nu är ett feministiskt genombrott. Människor är trötta på att ha det som det är i dag, och vill vara med och förändra. Vi ser ett stort intresse för de homepartyn som vi talespersoner håller och många hör av sig till oss och vill bidra till att få in feminister i EU och riksdagen, säger Stina Svensson, talesperson för Feministiskt initiativ.

I slutet av oktober lanserade Feministiskt initiativ sin medlemsvärvningskampanj ”Halva priset för män”. Då var medlemsantalet 1556 medlemmar. Idag är alltså antalet 3122 och därutöver har 2100 anmält sig på partiets webb och kommer få en faktura hemskickad och av dessa har 1200 gjort sin medlemsansökan den senaste veckan. Nya medlemmar fortsätter att strömma in. Antalet aktiva medlemmar ökar också vilket bland annat visat sig genom att partiet sedan oktober har fått fem nya medlemsgrupper i Kronoberg, Sollefteå, Hudiksvall, Kiruna och Örebro län.

– Ökningen är ett resultat av vårt politiska arbete. Vi ser också att där vi talespersoner har haft homeparty, där får vi också nya aktiva medlemmar. Ökningen av medlemmar den senaste veckan beror på att vi synts och hörts i mediedebatten mer än tidigare, men är ju ett uttryck för att vi är många som vill ha en samhällsförändring och tror att Feministiskt initiativ kan genomföra den, säger Sissela Nordling Blanco, talesperson för Feministiskt initiativ.

Den 8-9 februari har Feministiskt initiativ valkonferens på ABF i Stockholm. Då väljs kandidaterna till listorna för EU-parlament och riksdag samt Valplattformen för EU-valet.

För mer info
Feministiskt initiativs pressjour 0706-100 191

• europaparlamentsval
  • eu
  • medlemsantal
  • sissela nordling blanco
  • stina svensson
  • valkonferens
  • riksdagsvalet 2014
  • valfond
  • fittstim

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett fritt samhälle där de mänskliga rättigheterna respekteras. Vi utmanar den politiska ordningen och de etablerade partierna med en genomgripande politik mot alla former av diskriminering.