Gratiskonsert med Benny Andersson och Malena Ernman på Mors dag

Det är för att prata rättvisa pensioner, som Feministiskt initiativ bjuder in till gratiskonsert med Benny Andersson, Malena Ernman och Kajsa Grytt med fler. På söndag tar partiet över Mariatorget i Stockholm för fira alla mammor och prata om pension med hjärta.

På schemat för söndagens konsert står Benny Andersson, Malena Ernman med dotter, Kajsa Grytt, samt komikern och skådespelaren Zinat Pirzadeh och spoken word-artisten samt F!-riksdagskandidaten Yolanda Ramirez. Talar under eftermiddagen gör Tantpatrullen, Pensionsrättvisa, F!-riksdagskandidaten Lotten Sunna och partiledare Gudrun Schyman.

– Vi träffas på Mors Dag för att hedra alla våra mödrar som tagit ansvar för välfärden och nu bestraffas med usla pensioner. Aldrig har så många kvinnor blivit så ekonomiskt beroende av sina män som efter pensioneringen. Det måste vi ändra på genom att bland annat höja garantipensionen och göra om antalet år du behöver jobba, säger partiledare Gudrun Schyman som välkomnar till Mariatorget.

Pension med hjärta startar klockan 13.00 och slutar 15.00. Förutom framträdanden på scen, kommer Mariatorget att omringas av en loppmarknad där det säljs både begagnade och nya saker samt bjuds på fika. Klockan 11.00 till 12.00 finns det också möjlighet att lyssna till F! Stockholms läns landstingskandidater.

Här hittar du hela schemat.

Feministiskt initiativ har under ett års tid drivit Pensionsuppropet som på Mors dag når sitt slutdatum. Men frågan om orättvisa pensioner och den växande katastrof som dagens pensionssystem är har partiet drivit länge.

Läs mer om Feministiskt initiativs pensionspolitik.

För mer info: kontakta pressjouren 0706 100 191 eller press@feministisktinitiativ.se