Gärna en blomma, men först en rättvis pension

Feministiskt initiativ har sedan flera år lyft frågan om den växande katastrof som dagens pensionssystem är. Vi möter dagligen förtvivlade och förbannade människor som berättar om pensionärers levnadsvillkor. Nu vill vi öka trycket på dem som bär ansvaret för dagens situation.

– Vi behöver höja rösten tillsammans, säger Gudrun Schyman, partiledare för Feministiskt initiativ. Gärna en blomma på mors dag, men först en rättvis pension. Nu har alla chansen att göra något viktigt för sina mammor och samla in underskrifter för en pension värd namnet, fortsätter hon.

På Mors dag drar Pensionsuppropet igång, en namninsamling inte bara för dem som stöttar Feministiskt initiativ, utan för alla som tröttnat på nuvarande pensionssystem och som vill se ett nytt. För alla som inte nöjer sig med en skattesänkning på någon hundralapp eller en liten höjning av bostadstillägget.

– Vi vill se ett nytt pensionssystem där staten garanterar en rimlig ekonomisk grundtrygghet för alla, inte bara för vissa, säger Lotten Sunna, socialförsäkringspolitisk talesperson.

Namninsamlingen sker via sidan pensionsuppropet.se och pågår fram till Mors Dag 27 maj 2018.

För mer information kontakta pressjouren: press@feministisktinitiativ.se eller 070-610 01 91

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett fritt samhälle där de mänskliga rättigheterna respekteras. Fi förnyar politiken med de modigaste och mest omfattande förslagen för jämställdhet och jämlikhet mot alla former av diskriminering.