NMR polisanmälda av F!:s rättspolitiska talesperson

Hets mot folkgrupp. Brott mot kårförbudet. Brott mot ordningslagen.

Feministiskt initiativs rättspolitiska talesperson, Tomas Pettersson, lämnade under fredagen in en polisanmälan på flera punkter mot den nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen (NMR) med anledning av dess närvaro i Almedalen.

- Jag måste agera och visa solidaritet med de som stängs ute när nazisterna inkluderas. För annars är jag ingen människa utan bara en liten lort, säger Pettersson.

Under fredagen öppnade NMR upp sitt tält i Almedalen. De hann knappt göra det förrän de blev polisanmälda. Detta vid 16.30-tiden på fredagseftermiddagen av Feministiskt initiativs rättspolitiska talesperson, Gotlandsadvokaten Tomas Pettersson, som anser att NMR genom att bara ta plats i Almedalen begår flertalet brott. Dels genom deras användning av den nazistiska Tyrrunan som sin yttersta hatsymbol, dels för brott mot kårforbudet men även för brott mot ordningslagen.

Att Pettersson polisanmäler NMR välkomnas av Feministiskt initiativs partiledare Gudrun Schyman. Partiet har detta år valt att bojkotta Almedalsveckan just på grund av att den nazistiska rörelsen tillåtits ta plats.

- Att våldsbejakande nazister beviljats tillstånd att delta på en demokratisk mötesplats som den i Almedalen är fullständigt oacceptabelt. Det legitimerar rasism och nazism samt tvingar människor som arbetar demokratiskt till tystnad. Därför är det utmärkt att Tomas Pettersson nu gör denna polisanmälan mot NMR, så att vi får en rättslig prövning, säger Schyman.

Den inlämnade polisanmälan mot NMR innefattar tre brottsrubriceringar. Den gällande hets mot folkgrupp tar sin grund i rörelsens användning av symbolen Tyrrunan, vilken även användes av Hitlers nazister.

- Praxis bör ändras så att inte bara svastikan utan även denna symbol innebär hets mot folkgrupp. Jag anser också att polisen omgående, som bevismaterial, ska samla in nazisternas kläder, sköldar, flaggor och annat där Tyrrunan avbildas.

Tomas Pettersson har även polisanmält nazisterna i NMR för brott mot det i brottsbalken så kallade kårförbudet då han anser den brottsliga gränsen vara passerad på grund av nazisternas organisering i form av kårer, eller med deras eget ord ”nästen”, med befälsordningar enligt militär eller polisiär modell. I sin polisanmälan hävdar Pettersson att NMR, genom att begå brott mot kårförbudet samt hets mot folkgrupp, även bryter mot grunderna för sitt tillstånd att delta i Almedalen samt mot ordningslagen. Med anledning av detta bör NMR:s tillstånd omedelbart återkallas och nazisterna avhysas från platsen så att organisationen inte kan fortsätta att sprida sin propaganda och begå nazistiska hatbrott i Visby.

- Jag tror att många förfärats över hur snabbt en normalisering av nazisternas närvaro i det offentliga rummet kan ske. Hur snabbt företrädare för etablerade och demokratiska partier tycker att det är bojkottande feminister och inte nazister som gör fel i Almedalen. Det skrämmer mig, men det stärker mig också. För jag vet att det enda sättet att visa solidaritet med de som stängs ute när nazisterna inkluderas är att stå på sig och kräva allas rätt att ta plats, därför gör jag denna polisanmälan. Jag måste agera mot detta vansinne för annars är jag ingen människa utan bara en liten lort, säger Tomas Pettersson.

Feministiskt initiativ vill att Sverige helt förbjuder nazistisk organisering. Nästa års Almedalen måste vara fritt från nazister!

För mer information: Feministiskt initiativs pressjour, 0706-100 191.

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett fritt samhälle där de mänskliga rättigheterna respekteras. Fi förnyar politiken med de modigaste och mest omfattande förslagen för jämställdhet och jämlikhet mot alla former av diskriminering.