Partiledare Gita Nabavi till Vilhelmina i morgon

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2018 07:00 CEST

Gita Nabavi besöker Vilhelmina på måndagen. Foto: Beata Cervin.

Feministiskt initiativs partiledare Gita Nabavi besöker Vilhelmina på måndag. Förutom att prata nödvändiga klimatsatsningar vill Gita sätta diskriminering av svensk gles-och landsbygd på agendan. Och förklara varför feminismen är motkraften till nazismen.

– Jag kommer att tala om vår tids stora ödesfråga - miljön, där vi har högre ambitioner än alla de nuvarande riksdagspartierna. Bland annat vill vi införa ett konsumtionsmål så att inte bara de utsläpp inom landet räknas när vi konsumerar mer än någonsin och produktionen sker i andra länder, säger Gita Nabavi.

Med på valstoppet i Vilhelmina är Monica Nilsson, lokalt toppnamn och Inez Abrahamsson, landsbygdspolitisk talesperson för F! och tidigare ordförande för Hela Sverige ska leva. Prioriterat för partiet i valrörelsen är att prata om att mänskliga rättigheter aldrig ska vara villkorade av var i landet en bor.

– Avvecklingen av lands- och glesbygd har pågått under många år, med en alltmer begränsad tillgång till vård, omsorg och service vilket gör skillnad på människor. Det här handlar om makt. Ett hållbart samhällssystem behöver en levande lands- och glesbygd, säger Inez Abrahamsson

Feministiskt initiativ är motpolen till Sverigedemokraterna och den nazism som växer sig starkare i Sverige.

– Jag tror att det är fler än jag som aldrig någonsin hade kunna föreställa sig det parlamentariska läge som vi har idag, där ett parti med nazistiska rötter sätter agendan. Men när hela brädet kantrar högerut så finns Fi kvar med våra djupa rötter i den antirasistiska rörelsen, kvinnorörelsen, hbtq-rörelsen, fredsrörelsen och miljörörelsen. Feminismen är motkraften till nazismen, säger Gita Nabavi.

Gita Nabavis arrangemang:

Vilhelmina måndag 20 augusti

Klockan 13.00-15.00 utanför Gallerian.

För att boka intervjuer eller för mer information:
kontakta Martina Fjellsson Draoui, pressansvarig, 0706 100 191