Pressinbjudan: F!:s partiledare Gita Nabavi besöker Helsingborg och Landskrona

Under torsdagen besöker Feministiskt initiativs partiledare Gita Nabavi Helsingborgs demokratifestival och anordnar ett homeparty i Landskrona. Gita kommer bland annat att prata om nödvändiga klimatsatsningar och förklara varför feminismen är motkraften till nazismen.

– Jag kommer att tala om vår tids stora ödesfråga - miljön, där vi har högre ambitioner än alla de nuvarande riksdagspartierna. Bland annat vill vi införa ett konsumtionsmål så att inte bara de utsläpp inom landet räknas när vi konsumerar mer än någonsin och produktionen sker i andra länder, säger Gita Nabavi.

Feministiskt initiativ är motpolen till Sverigedemokraterna och den nazism som blivit allt mer framträdande i samhället.

– Jag tror att det är fler än jag som aldrig någonsin hade kunna föreställa sig det parlamentariska läge som vi har idag, där ett parti med nazistiska rötter sätter agendan. Men när hela brädet kantrar högerut så finns Fi kvar med våra djupa rötter i den antirasistiska rörelsen, kvinnorörelsen, hbtq-rörelsen, fredsrörelsen och miljörörelsen. Feminismen är motkraften till rasismen, säger Gita Nabavi.

Gita Nabavis arrangemang:
10.00-15.00 Helsingborgs demokratifestival, Sundsgårdens Folkhögskola