Tidigare Mp-kandidat röstar F! -“SD:s framfart är avgörande”

Sigrid Mikaelsson Rehnberg, tidigare riksdagskandidat för Miljöpartiet vill se Feministiskt initiativ i riksdagen. För henne är normaliseringen av rasism och #metoo avgörande. Nu vill hon få andra att rösta rosa.

2014 var Sigrid Mikaelsson Rehnberg nummer fyra på Malmös riksdagslista för Miljöpartiet. 2018 ser hon vikten av att feministiskt parti kommer in i riksdagen.

– I år finns inget annat val än rosa. Det har #metoo visat oss. I år födde jag min dotter, hon ska inte behöva gå igenom samma saker som mig. Förändringen måste komma fortare. Med SD på framfart känns det viktigare än någonsin, säger Sigrid Mikaelsson Rehnberg och hoppas att fler följer efter.

I veckan meddelade även det tidigare kommunalrådet för Liberalerna, Suzanne Åkerlund, att hon kommer att kryssa Gudrun Schyman i riksdagsvalet.

– Vi ser att många hör av sig från hela den politiska kartan och vill ge sitt stöd till oss. De känner att det behövs fler feminister i riksdagen som delar analysen av samhällsproblemen. Vi kanske har olika lösningar, men vi håller mänskliga rättigheter högst på dagordningen, säger Feministiskt initiativs valkampanjledare Maria Starck.

För att boka intervjuer eller för mer information:
kontakta Martina Fjellsson Draoui, pressansvarig, 0706 100 191