Fenix Begravning lanserar livestreaming av begravningar

Ingen ska behöva gå miste om möjligheten att ta avsked av någon som stått en nära. I rådande tider är det tyvärr ett scenario som ligger nära till hands. Därför börjar Fenix Begravning, som en av de första begravningsbyråerna i Sverige, att livestreama begravningar.

Genom att spela in och sända begravningar via videolänk hoppas Fenix Begravning bidra till en minskad smittspridning samtidigt som man ser till att de som tillhör riskgrupper, sitter i karantän eller begränsas av reseförbud får möjlighet att delta.

Just nu erbjuder Fenix livestreamade begravningar i Stockholm och planerar att lansera tjänsten på fler orter runt om i landet redan mot slutet av veckan.

Att få ta farväl, hedra minnet och delta vid begravningen av närstående är oerhört viktigt – livestreamingen är en möjlighet för de som befinner sig i andra länder eller i karantän att göra detta, säger Charlotte Runius, grundare av Fenix Begravning.

Vidare berättar Charlotte att den rådande pandemin har gjort att företaget har påskyndat lanseringen av den nya tjänsten;

Livestreaming av begravningar är något vi hade på agendan att lansera senare under 2020, men i och med behovet som uppstått i samband med viruset valde vi att omprioritera och göra allt vi kan för att kunna erbjuda den här tjänsten nu.

För de som väljer att ordna fysiska och livestreamade begravningar vidtas extra försiktighetsåtgärder för att minska risken för smittspridning, exempelvis genom att begränsa antalet fysiskt närvarande och boka större kapell. Ett råd är att den närmaste familjen är närvarande på plats och att släkt och vänner deltar via videolänk. Ett annat möjligt alternativ är att senarelägga minnesstunden.

Mer information: https://fenixbegravning.se/lanserar-livestreaming/

• video
  • livesända
  • digitalt
  • coronaviruset
  • livestreaming
  • begravning

Fenix Begravning grundades år 2014 med målet att fylla ett tomrum i begravningsbranschen. Idag erbjuder de allt från begravningsplanering via en praktisk plattform på nätet eller via telefon till juridiskt stöd kopplat till dödsfall. Fenix har även utsetts till årets rekommenderade företag av reco.se fem år i rad (2015 – 2019).

Charlotte Runius

Presskontakt Grundare +46 708283638