Ferroamp vinner ännu ett pris, Green Innovation Contest 2015, med EnergyHub. Energinavet som integrerar energieffektivisering, egenproducerad solel med energilager i alla fastigheter.

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2015 17:02 CET

EnergyHub är en av tre vinnande miljöinnovationer med högst affärs- och miljöpotential i årets tävling av Green Innovation Contest. Tävlingen som leds av Innovatum syftar till att fler innovatörer ska lyckas med att utveckla sin produkt eller tjänst för att nå marknaden och därigenom stärka en hållbar tillväxt och bidra till svensk konkurrenskraft.

-”EnergyHub minskar energikostnaderna, förenklar sättet vi bygger in och använder förnyelsebar energi i våra fastigheter. Driften är bekymmersfri. Det är lätt att äga idag, lätt att ändra i framtiden, allt efter behov och ekonomi. Systemet är helt skalbart och modulärt”, säger Mats Karlström, Sälj- och Marknadsdirektör Ferroamp.

EnergyHub ger smart integration och optimerar elförbrukningen av egenproducerad förnyelsebar energi, energilagret maximerar användarnyttan och elbilsladdningen sker snabbt och säkert.

Det modulära byggsättet gör att tillämpningar kan kopplas till systemet allteftersom behov uppstår.

Drygt 50 innovationer från hela Sverige har deltagit i årets upplaga av innovationstävlingen Green Innovation Contest 2015.

Mats Karlström

VP Sales & Marketing Ferroamp Elektronik AB

mats@ferroamp.se

Mobil: 0706 29 00 26

Green Innovation Contest är en nationell tävling som projektleds av Innovatum och finansieras av Energimyndigheten, Tilllväxtverket, Västra Götalandsregionen samt AlmiFöretagspartner.

Ferroamp AB är ett svenskt innovationsbolag, startat 2010 av grundaren och VD Björn Jernström. Idag har bolaget 10 anställda, håller 6 patent och har globala patent pendings. Bolaget levererar sina första serietillverkade produkter september 2015 och har som mål att inom tre år vara internationellt etablerat med 150 MSEK försäljning. Fler innovativa produkter lanseras Q1 2016 som ger ett fullt system med strömutjämning, energilager, elbilsladdning och optimering av solelsproduktion. Ferroamps mål är att bli en standard i fastigheter vid all ny elinstallation. Ferroamp har belönats med innovationspriser inom miljö såsom Naturskyddsföreningens innovationstäving 2015, Skanskas Deep Green Challenge 2015 och Innovatums Green Innovation Contest 2015.

Kommentarer (0)