Regeringskansliet väljer Fiber Optic Valley som förebild

Den 12 juni deltar Marita Svensson, Fiber Optic Valley, i samtal om praktiskt jämställdhetsarbete vid Nordiskt Forum i Malmö. I samtalet deltar även bl a jämställdhetsminister Maria Arnholm, Bengt Westerberg och Alice Bah Kuhnke, GD för Ungdomsstyrelsen. Fiber Optic Valleys forskningsresultat kommer under seminariet att lyftas fram som en förebild för jämställdhetsarbete i näringslivet.

- Intresset för vårt framgångsrika förändringsarbete ökar stadigt. Bara under det senaste halvåret har jag blivit inbjuden i tre olika sammanhang för att delta i departementens olika aktiviteter kring jämställdhet, berättar Marita Svensson. Den 12 juni berättar hon återigen om Fiber Optic Valleys forskningsprojekt som blivit en nationell förebild med exempel från Ericssonfabriken, Hälsinglands Sparbank och Acreo Swedish ICT.  Denna gång vid Nordiskt Forums seminarium; ”Mål i sikte? Jämställdhetsintegrering fyller 20 år”

Datum: Torsdagen den 12 juni, 2014
Tid: 14.00-16.00
Plats: Malmömässan, lokal Canth

För mer information kontakta: Ann-Sofie Däldehög, kommunikationsansvarig, 073-024 8989. (Efter den 12 juni nås Marita Svensson, affärsområdesansvarig för Innovativt ledarskap på 070-816 17 21)

Om Nordiskt Forum 12 – 14 juni

Den 12-14 juni arrangeras Nordiskt Forum Malmö 2014 – New Action on Women’s Rights av organisationer ur den nordiska kvinnorörelsen. Forumet lockar över sjutusen delegater som under fyra fullspäckade dagar kommer att möta föreläsare som Gudrun Schyman, Anders Borg, Nyamko Sabuni, Maria Sveland och Alexandra Pascalidou. Läs mer om Nordiskt Forum

Inom Fiber Optic Valleys medlemsorganisationer har forskare och ledarskapskonsulter undersökt hur genusmedvetenhet utmanar företagskulturen, bidrar till innovationer och effektiviserar produktionen. Arbetet finns även beskrivet i boken ”Genusmedvetet ledarskap – resan från ickefråga till tillväxtfråga” på Liber förlag.