Trevor Greethams investeringsklocka december: Tillbaka till 1990-talets positiva marknad

Investeringsklockan befinner sig i det aktievänliga ”återhämtningsläget”. Kina har nu den deflationsroll som Japan hade under 1990-talet och den positiva situationen på aktiemarknaderna i
utvecklade länder kan kvarstå under många år. Vi har en övervikt i amerikanska och japanska aktier, marknader som tenderar att gynnas av en stark dollar. Vi är underviktade när det gäller tillväxtmarknader, råvaror, obligationer och räntekänsliga aktiesektorer. Fastigheter bör fortsatt ge gedigen avkastning.

NYCKELTAL I FOKUS
Tillväxt
-
Nyckeltalen för den globala tillväxten är fortsatt starka och tyder på att det gynnsamma
klimatet kommer att kvarstå.

Inflation
-
Inflationstrycket är fortsatt mycket lågt och vårt inflationsnyckeltal har pekat nedåt under 22
av de senaste 24 månaderna.

- Den amerikanska centralbankens kvantitativa lättnader har minskat i omfattning, men det är värt att notera att centralbankschefen Bernanke betonade att detta inte var avsett som en åtstramande åtgärd och att räntorna skulle förbli låga under en mycket lång period om inflationen fortsätter att ligga under målet på 2 %.

AKTUELL FÖRDELNING AV TILLGÅNGAR
- Vi har haft en betydande övervikt i aktier i mer än ett år. Med en expansiv penningpolitik och ett minimalt inflationstryck förväntar vi oss att den positiva situationen kvarstår och att tillväxten ökar när de finanspolitiska bromseffekterna i USA minskar.

- Vi utökade vår undervikt i råvaror under den här månaden. Överskottskapacitet, den starka
amerikanska dollarn och långsammare trendtillväxt i Kina är dämpande strukturella faktorer. Sedan februari 2013 har vi haft vår största undervikt i guld.

Trevor Greetham började på Fidelity i januari 2006. Han är chef för tillgångsallokering och förutom att förvalta fonder ingår han i Fidelitys tillgångsallokeringsgrupp. Innan han började på Fidelity arbetade han i tio år på Merrill Lynch, också där som chef för tillgångsallokering. Trevor inledde sin yrkesbana på det brittiska försäkringsbolaget Provident Mutual. Han har en mastersexamen i matematik från Cambridge University och är dessutom behörig aktuarie.

Denna information är endast avsett för professionella investerare och bör inte användas av privata investerare. Om inget annat anges kommer alla synpunkter från Fidelitys organisation. Denna information får inte reproduceras eller cirkuleras utan föregående tillstånd. Denna information är inte avsedd för, och får inte ligga till grund för åtgärder av, personer i Storbritannien eller USA, utan är endast avsedd för personer bosatta i jurisdiktioner där de aktuella fonderna är godkända för distribution eller där inget sådant godkännande krävs. Fidelity tillhandahåller endast information om sina egna produkter och tjänster, och tillhandahåller inga investeringsråd baserade på individuella
omständigheter. Fidelity Funds (FF) är ett öppet investmentbolag etablerat i Luxemburg med olika andelsklasser. Om inget annat anges kommer alla synpunkter från Fidelitys organisation. Fidelity tillhandahåller endast information om sina egna produkter och tjänster, och tillhandahåller inga investeringsråd baserade på individuella omständigheter. Fidelity, Fidelity Worldwide Investment och
currency F-logotypen är varumärken som tillhör FIL Limited. Inga påståenden eller uttalanden som görs i detta dokument är juridiskt bindande för Fidelity eller mottagaren. Alla förslag omfattas av överenskomna kontraktsvillkor. Utgiven av FIL (Luxembourg) S.A. (registrerat i Luxemburg), reglerat i
Luxemburg av CSSF (Commission de Surveillance du Secteur Financier). SSL1401N02/0714