Biopremiär på nya tjänsten Film och Skola - spelfilm plus

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 13:50 CEST

Den 1 september lanseras den nya tilläggstjänsten Film och Skola - spelfilm plus. Där erbjuds speciellt utvalda långfilmer för barn och unga från festivaler samt nya filmer från bland annat Njutafilms. Den 5 september, simultant med biografpremiären i Sverige, släpps sedan den prisbelönade franskproducerade På väg till skolan på sajten.

- Det är roligt att kunna visa en allt större del av vårt breda sortiment på en modern, lättanvänd och snygg sajt som Film och Skola. Att sedan få visa en biopremiär redan första veckan är enormt kul, säger Ulf Wallius, vd på Swedish Film AB, som står bakom sajten.

Dokumentärfilmen På väg till skolan handlar om fyra barn som bor på avskilda hörn av jordklotet. Både barnen och deras familjer vet att utbildning är avgörande inför framtiden. Från farliga savanner i Kenya till slingriga stigar i Marockos Atlasberg, från tryckande hetta i södra Indien till vidsträckta platåer i Patagonien, har barnen samma mål och en dröm om att nyckeln till framgång är utbildning.

-Vi tycker att det ska vara lätt för lärare att visa film på ett lagligt sätt och kunna använda film som ett läromedel i klassrummet. Film kan hjälpa elever att lära sig om livet och samhället utanför klassrummet, säger Ulf Wallius.

Film och Skola finns i dag totalt drygt 1300 filmer och utbudet fortsätter att växa. Webbtjänsten erbjuder nu mer än 600 utbildningsfilmer och drygt 700 spelfilmer till skolor. Syftet är att möta efterfrågan på en väl fungerande webbtjänst med ett kvalitativt filmutbud. Därför lanserades tjänsten Film och Skola – utbildningsfilm 1 januari 2014 med film i skolans ämnen, för alla åldrar. 2 april tillkom Film och Skola – spelfilm med hundratals spelfilmer, som ingår i Swedish Film Licens. Film och Skola kommer att utvecklas löpande med nya filmer i HD.

- Fördelen med Film och Skola – spelfilm plus är att oavsett var du bor i landet  får du chansen att ta del av unika titlar från filmfestival, som annars inte når ut överallt via bio. Mer likvärdighet oavsett var du bor är en demokratifråga, säger Mia Lund-Arnell på Film och Skola.

Swedish Film AB har avtal med såväl de stora amerikanska som nordiska film- och TV -bolag. Sedan 1947 har företaget varit en distributör av filmer för visning i grupp inom det institutionella rättighetsområdet. Med detta avses enkelt uttryckt, filmvisningar som inte är biografvisningar eller visningar i privata hem.

För ytterligare information kontakta: Ann Nordström, info@filmochskola.se eller ring 08 445 25 50.

Swedish Film är sedan 1947 en distributör av filmer för visning i grupp inom det s.k. institutionella rättighetsområdet. Med detta avses enkelt uttryckt, filmvisningar som inte är biografvisningar eller visningar i privata hem. Företaget är organiserat i olika varumärken som bistår olika kundgrupper.

Film och Skola - Gillar du strömmande film i undervisningen? Då gillar du Film och Skola. Med ett klick når du hundratals filmer i olika skolämnen, för alla åldrar. Som underlättar planeringen. Som inspirerar elever. Som får igång diskussioner.

Filmo - erbjuder pedagogiskt intressanta och underhållande utbildningsfilmer av hög kvalitet för skolan. Våra filmer och studiehandledningar med övningar och frågor har koppling till Lgr 11 och GY 11.

Cinebox har film för både äldre och yngre elever. Filmer som fungerar och kompletterar undervisningen i skolan. Våra filmer och studiehandledningar med övningar och frågor har koppling till Lgr 11 och GY 11.

Kompetensmedia - Sveriges största distributör av dvd-baserat utbildningsmaterial. I vårt utbud finns filmer lämpade för åtskilliga sammanhang och diverse utbildningssituationer, med tonvikt på ledarskap, kundservice och teambuilding.

Swedish Film Licens - Med en giltig Swedish Film Licens får du tillgång till ett utbud av tusentals filmtitlar från de medverkande filmbolagen. Allt ifrån de underbara klassikerna, till de senaste nyheterna på topplistorna. Filmer som du med Swedish Film Licens kan visa lagligt i din verksamhet, om och om igen.